462 New Articles

Φροντιστήριο Μ. Ε. "ΘΕΜΕΛΙΟ" Πύργου - Πανελλαδικές εξετάσεις - Τα θέματα και οι απαντήσεις τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας Γ΄ τάξης Ημερήσιου και Δ΄ τάξης Εσπερινού λυκείου

Φροντιστήριο Μ. Ε. "ΘΕΜΕΛΙΟ" Πύργου - Πανελλαδικές εξετάσεις - Τα θέματα και οι απαντήσεις τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας Γ΄ τάξης Ημερήσιου και Δ΄ τάξης Εσπερινού λυκείου

Ελλάδα
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)

 

ΚΕΙΜΕΝΟ

[Επίκληση των αξιών της δημοκρατίας]

 

Χρειάζεται μια απάντηση στο βασικό ερώτημα που άκουσα να επαναλαμβάνεται συχνά, κυρίως από τους νέους οι οποίοι τόσο εύκολα αυταπατώνται κι εξίσου εύκολα απογοητεύονται: Αφού η δημοκρατία είναι κατά κύριο λόγο ένα σύνολο διαδικαστικών κανόνων, πώς μπορούμε να έχουμε την απαίτηση να βασιζόμαστε στους «ενεργούς πολίτες»; Για να έχουμε ενεργούς πολίτες, δεν χρειάζονται άραγε και ιδανικά; Και βέβαια χρειάζονται τα ιδανικά. Πώς όμως να μην πάρουμε υπόψη μας τις μεγάλες ιδεολογικές συγκρούσεις που δημιούργησαν αυτούς τους κανόνες; Θέλετε να δοκιμάσουμε να τις απαριθμήσουμε;

Πρώτο μεταξύ όλων συναντάμε μέσα από αιώνες αμείλικτων θρησκευτικών πολέμων το ιδανικό της ανοχής. Αν σήμερα απειλείται η ειρήνη στον κόσμο, η απειλή προέρχεται για άλλη μια φορά από τον φανατισμό, δηλαδή από την τυφλή πίστη στη δική μας αλήθεια και ότι αυτή μπορεί να επιβληθεί με τη βία. Δεν χρειάζονται παραδείγματα· τα έχουμε καθημερινά μπροστά στα μάτια μας.

Έπειτα έρχεται το ιδανικό της μη βίας. Ποτέ μου δεν ξεχνώ τη διδαχή του Καρλ Πόπερ*, σύμφωνα με την οποία αυτό που ουσιαστικά διακρίνει μια δημοκρατική εξουσία από μια μη δημοκρατική είναι πως μονάχα στην πρώτη οι πολίτες μπορούν να ξεφορτωθούν τους κυβερνώντες χωρίς αιματοχυσίες. Οι τυπικοί κανόνες της δημοκρατίας, που τόσο συχνά γίνονται αντικείμενο χλευασμού, εισήγαγαν για πρώτη φορά στην ιστορία τρόπους συμβίωσης που είχαν στόχο την επίλυση των κοινωνικών συγκρούσεων χωρίς τη χρήση βίας. Μόνον εκεί όπου οι κανόνες αυτοί γίνονται σεβαστοί, ο αντίπαλος δεν θεωρείται πλέον εχθρός που πρέπει να εξοντωθεί αλλά αυτός που μας αντιπολιτεύεται και αύριο μπορεί να πάρει τη θέση μας.

Τρίτο, το ιδανικό της σταδιακής ανανέωσης της κοινωνίας μέσα από την ελεύθερη αντιπαράθεση των ιδεών και την αλλαγή της νοοτροπίας και του τρόπου ζωής. Μόνο η δημοκρατία επιτρέπει τη διαμόρφωση και την εξάπλωση των ειρηνικών επαναστάσεων, όπως συνέβη τις τελευταίες δεκαετίες με την αλλαγή στις σχέσεις των δύο φύλων, που ίσως να είναι η μεγαλύτερη επανάσταση της εποχής μας.

Τέλος, το ιδανικό της αδελφότητας (η fraternité της Γαλλικής Eπανάστασης). Η ιστορία του ανθρώπου είναι σε μεγάλο βαθμό ιστορία συγκρούσεων αδελφοκτόνων. Στο έργο του Φιλοσοφία της Ιστορίας ο Χέγκελ** χαρακτήρισε την Ιστορία ως «απέραντο σφαγείο». Μπορούμε να τον διαψεύσουμε; Σε καμία χώρα του κόσμου δεν υπάρχει περίπτωση να διαρκεί επί μακρόν η δημοκρατία δίχως να γίνει ήθος και συμπεριφορά.

------------------------------------------

  • Καρλ Πόπερ: Φιλόσοφος του 20ού αι. ** Γ. Β. Φ. Χέγκελ: Φιλόσοφος του 19ου αι.

 

Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό δίχως την αναγνώριση της αδελφότητας που ενώνει όλους τους ανθρώπους σε ένα κοινό πεπρωμένο; Η αναγνώριση αυτού του γεγονότος είναι τόσο περισσότερο αναγκαία σήμερα, που καθημερινά συνειδητοποιούμε αυτό το κοινό πεπρωμένο και θα έπρεπε να ενεργήσουμε με συνέπεια όσο υπάρχει ακόμα αυτή η μικρή φλόγα της λογικής που φωτίζει την πορεία μας.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο του Norberto Bobbio, Το μέλλον της δημοκρατίας, μετάφραση Π. Ράμος. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 1993, σελ. 49-51.

 

 

 

A1.    Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90-110 λέξεις).

Μονάδες 25

 

 

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:

 

α.  Κυρίως   οι   νέοι   αμφισβητούν   τη    δυνατότητα   της   δημοκρατίας   να βασίζεται στους «ενεργούς πολίτες».

β. Η αλλαγή στις σχέσεις των δύο φύλων δεν εντάσσεται στις ειρηνικές επαναστάσεις.

γ.   Η μακροβιότητα της δημοκρατίας προϋποθέτει ανάλογη στάση ζωής.

δ. Ο φανατισμός και η βία βρίσκονται στον αντίποδα της ανοχής .

ε.    Στόχος των δημοκρατικών πολιτευμάτων δεν είναι η ειρηνική επίλυση των κοινωνικών συγκρούσεων.

Μονάδες 10

 

 

Β2. α. Να  εντοπίσετε  στο  κείμενο  δύο  περιπτώσεις  επίκλησης  στην αυθεντία (μονάδες 2).

β. Για ποιον λόγο χρησιμοποιεί ο συγγραφέας τ ην επίκληση σε κάθε μία περίπτωση; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία από το κείμενο (μονάδες 4 ).

Μονάδες 6

 

Β3. α. Να ξαναγράψετε κάθε μία από τις παρακάτω προτάσεις της τρίτης παραγράφου, αντικαθιστώντας την υπογραμμισμένη λέξη  με  μ ία άλλη, σημασιολογικά ισοδύναμη:

  1. «… δεν ξεχνώ τη διδαχή του Καρλ Πόπερ …».
  2. «… γίνονται αντικείμενα χλευασμού …».
  3. «… εισήγαγαν στην ιστορία τρόπους συμβίωσης …».
  4. «… αυτός που μας αντιπολιτεύεται …».

Μονάδες 4

 

β. Σε κάθε ένα από τα παρακάτω αποσπάσματα, να αναγνωρίσετε τη λειτουργία της γλώσσας στις  υπογραμμισμένες  φράσεις  (μονάδες 2) και να αποδώσετε τη σημασία τους μονολεκτικά ή περιφραστικά (μονάδες 4):

  1. «… ο Χέγκελ χαρακτήρισε την Ιστορία ως “απέραντο

 σφαγείο” …» (5η παράγραφος).

  1. «… η μικρή φλόγα της λογικής που φωτίζει την πορεία

 μας.» (6η παράγραφος).

Μονάδες 6

ΣΥΝΟΛΟ  ΜΟΝΑΔΩΝ 10

 

Β4.    α.    Στα υφολογικά χαρακτηριστικά του δοκιμίου συμπεριλαμβάνονται τα παρακάτω:

  1. σύνθετη δομή   προτάσεων   που   επιτυγχάνεται   με    τη χρήση υποτακτικού λόγου, και
  2. κάποια προφορικότητα στο ύφος που δείχνει διάθεση του δοκιμιογράφου να επικοινωνήσει με τον αναγνώστη.

Για κάθε ένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά να εντοπίσετε στο κείμενο δύο (2) παραδείγματα και να  τα  μεταφέρετε στο τετράδιό  σας.

Μονάδες 4

 

β.    Να εξηγήσετε τη χρήση του σημείου στίξης της παρένθεσης που βρίσκεται στην 5η παράγραφο:

«… (η fraternité της Γαλλικής επανάστασης) …».

Μονάδες 2

 

γ.    Στην   παρακάτω   φράση   να    αναγνωρίσετε   το   είδος  της  σύνταξης (ενεργητική – παθητική) (μονάδα 1) και να το μετατρέψετε στο άλλο είδος (μονάδες 2):

«…  Μόνο   η   δημοκρατία   επιτρέπει   τη   διαμόρφωση   και   την εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων … ».

Μονάδες 3

ΣΥΝΟΛΟ  ΜΟΝΑΔΩΝ 9

 

Γ1. «Για να διατηρούν τις βασικές τους αρχές, οι σύγχρονες δημοκρατίες βασίζονται στη δράση των ενεργών πολιτών»  είναι  το  θέμα αφιερώματος στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου σου.

Σε ένα άρθρο 500 -600 λέξεων να παρουσιάσεις τεκμηριωμένα τις θέσεις σου για το θέμα, εστιάζοντας:

α. στις ενέργειες με τις οποίες ο πολίτης κάνει πράξη τη δημοκρατία στην καθημερινότητά του, και

β. στις δράσεις με τις οποίες το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών με δημοκρατικό ήθος.

 Προσοχή: στο άρθρο να μην αναγράψετε το ονοματεπώνυμό σας.

Μονάδες 40

 

 ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)

 

  1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω-πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα  θέματα  στο  τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
  2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων , αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω   στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση . Κατά την αποχώρησή σας, να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
  3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή

μόνο με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει .

  1. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
  2. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
  3. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 00 π.μ.

 

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Πανελλαδικές Εξετάσεις
Γ΄ Τάξης Ημερησίου και Δ΄ Τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου
Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Α1.
Το κείμενο αναφέρεται στην διαχρονικότητα και την αναγκαιότητα του αξιακού κώδικα θεμελίωσης της δημοκρατίας. Ο συγγραφέας, αρχικά, με αφορμή συχνά εκφραζόμενους νεανικούς προβληματισμούς περί ιδανικών και συμμετοχικών πολιτών, επισημαίνει την αξία της ανοχής ως προϋπόθεσης της ειρήνης. Προκρίνει δε την αποφυγή της βίας ως μέσου επίλυσης των κοινωνικών συγκρούσεων, κάτι που μόνο στην δημοκρατία καθίσταται εφικτό. Επιπλέον, αναδεικνύει την αξία της βαθμιαίας ανανέωσης της κοινωνίας μέσω της ζύμωσης και της αλληλεπίδρασης ιδεών και ελεύθερων επιλογών τρόπου ζωής. Καταληκτικά, ο Norberto Bobbio υπογραμμίζει ότι όλα αυτά συνδυάζονται με το ιδανικό της αδελφότητας, που προϋποθέτει την κυριαρχία της λογικής με στόχο την διαμόρφωση του δημοκρατικού ήθους των πολιτών. (106 λέξεις)

Β1.
α. Σωστό
β. Λάθος
γ. Σωστό
δ. Σωστό
ε. Λάθος

Β2.
α. Η πρώτη περίπτωση επίκλησης στην αυθεντία που χρησιμοποιείται από τον συγγραφέα είναι ο φιλόσοφος Κάρλ Πόππερ, ο οποίος επισημαίνει ότι το κριτήριο διάκρισης ανάμεσα σε μια δημοκρατική εξουσία και σε μία μη δημοκρατική είναι ότι στην πρώτη οι πολίτες μπορούν να απαλλαγούν από τους κυβερνώντες χωρίς βία («Ποτέ μου δεν ξεχνώ … χωρίς αιματοχυσίες»).
Η δεύτερη περίπτωση επίκλησης στην αυθεντία είναι ο φιλόσοφος Χέγκελ, ο οποίος χαρακτήρισε την ιστορία ως «απέραντο σφαγείο», χωρίς να είναι δυνατόν, κατά τον συγγραφέα, να διαψευστεί η παρατήρηση αυτή.
β. Η χρήση της επίκλησης στην αυθεντία ως τρόπου πειθούς, λειτουργεί υποστηρικτικά, αφού προσδίδει κύρος, αντικειμενικότητα και αξιοπιστία στις θέσεις που ο συγγραφέας προβάλλει.
Έτσι, χρησιμοποιεί την παρατήρηση του Καρλ Πόππερ ώστε να ενισχύσει την επιχειρηματολογία ως προς το ότι σε μια ουσιαστική δημοκρατία στόχος είναι η επίλυση των κοινωνικών συγκρούσεων χωρίς βία, αφού ο αντίπαλος δεν θεωρείται εχθρός αλλά αντιπολιτευόμενος («Οι τυπικοί κανόνες … μπορεί να πάρει τη θέση μας»).
Στη δεύτερη περίπτωση, ο Norberto Bobbio κάνει αναφορά στον Χέγκελ, προκειμένου να επιβεβαιώσει την άποψή του ότι η ιστορία του ανθρώπου είναι γεμάτη από αδελφοκτόνες συγκρούσεις («Η ιστορία του ανθρώπου είναι σε μεγάλο βαθμό ιστορία συγκρούσεων αδελφοκτόνων. Μπορούμε να τον διαψεύσουμε;»)

Β3.
α.
1. « … δεν ξεχνώ την διδασκαλία/υπόδειξη/παρατήρηση/διαπίστωση του Καρλ Πόππερ …»
2. « … γίνονται αντικείμενα εμπαιγμού/κοροϊδίας/λοιδορίας …»
3. « … εισήγαγαν στην ιστορία τρόπους συνύπαρξης …»
4. « … αυτός που μας αντιστρατεύεται/αντιτίθεται …»
β.
1. « … ο Χέγκελ χαρακτήρισε την Ιστορία ως “απέραντο σφαγείο” …»
Η λειτουργία της γλώσσας είναι μεταφορική.
Απόδοση σημασίας: Η Ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα αιματηρών συγκρούσεων.
2.
« … η μικρή φλόγα της λογικής που φωτίζει την πορεία μας.»
Η λειτουργία της γλώσσας είναι μεταφορική.
Απόδοση σημασίας: Η μικρή φλόγα της λογικής που μας καθοδηγεί.

Β4.
α.
1.
Δεύτερη παράγραφος: «Αν σήμερα … με τη βία» και
Έκτη παράγραφος: «Η αναγνώριση … την πορεία μας»
2.
Πρώτη παράγραφος: «Πώς όμως … να τις απαριθμήσουμε;» και
Πέμπτη παράγραφος: «Μπορούμε να τον διαψεύσουμε;»

β.
Η παρένθεση χρησιμοποιείται στο συγκεκριμένο χωρίο για να παρατεθεί η αντίστοιχη της λέξης «αδελφότητα» λέξη της γαλλικής γλώσσας «fraternité» και για να δείξει πώς συνδέθηκε ο όρος με το δημοκρατικό πολίτευμα, αφού γίνεται αναφορά στη Γαλλική Επανάσταση. Προφανώς, το περιεχόμενο της παρένθεσης δεν είναι επεξηγηματικού χαρακτήρα, δεν επεξηγείται κάποιος όρος και θα μπορούσε και να παραλείπεται.

γ.
Η σύνταξη που χρησιμοποιεί εδώ ο συγγραφέας είναι ενεργητική.
Μετατροπή: « … Μόνο από την δημοκρατία επιτρέπεται η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων …»

Γ1.
Επικοινωνιακό Πλαίσιο: Άρθρο
Ενδεικτικοί τίτλοι:
«Η διαμόρφωση του δημοκρατικού φρονήματος» ή
«Αληθινοί δημοκρατικοί πολίτες»
[Με δεδομένο ότι το κείμενο γράφεται με έναυσμα κάποιο γεγονός της επικαιρότητας, μπορεί να γίνει εισαγωγή στο θέμα με την παρουσίαση ενός σχετικού γεγονότος, για παράδειγμα η αδιαφορία και αδράνεια των πολιτών σχετικά με κάποιες αυθαιρεσίες εις βάρος τους από φορείς της κρατικής εξουσίας.]

Γενικές κατευθύνσεις: Όσον αφορά το κύριο θέμα του άρθρου θα ήταν χρήσιμο να αναφερθεί ότι η δημοκρατία είναι ένας από τους τρόπους που αναπτύχθηκαν για να επιλυθούν προβλήματα που προκύπτουν από τη συμβίωση των ανθρώπων και την προσπάθεια οργάνωσης των κοινωνιών. Η αναγνώριση της αξίας του ανθρώπου οδήγησε στην ανάπτυξη της Δημοκρατίας ως πολιτεύματος αλλά και ως τρόπου ζωής. Δημοκρατία, λοιπόν, είναι η μορφή της πολιτικής οργάνωσης, κατά την οποία ο λαός συμμετέχει ενεργά, ελεύθερα, άμεσα ή έμμεσα, στη διακυβέρνησή του. Η πραγμάτωση της Δημοκρατίας εξαρτάται από την ποιότητα των πολιτών, οι οποίοι με τον τρόπο ζωής τους σέβονται τους συνανθρώπους τους και τα δικαιώματά τους και προσπαθούν να συνεργάζονται μεταξύ τους για το κοινό καλό.

Η όσο το δυνατόν πιο ουσιαστική προσέγγιση του ιδανικού της δημοκρατίας από τους πολίτες καθιστά αναγκαίο γι’ αυτούς να επωμιστούν ορισμένες υποχρεώσεις:
Συνειδητοποίηση της αξίας της Δημοκρατίας που εκφράζεται με διαρκή εγρήγορση και αγώνα για την προστασία της προσωπικής ελευθερίας
Δυναμική διεκδίκηση και περιφρούρηση ελευθεριών και ατομικών δικαιωμάτων
Αποφυγή φανατισμού και δογματισμού καθώς και προσπάθεια αξιοποίησης του διαλόγου για την επίλυση διαφορών
Έλεγχος ατομοκεντρισμού και κοινωνική συνείδηση που οδηγούν στο ενδιαφέρον για το συνάνθρωπο και τα προβλήματα του τόπου
Ενημέρωση για τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα με συνακόλουθη ενεργοποίηση και συμμετοχή - Αντικειμενική, σφαιρική και σωστή ενημέρωση καθώς μόνον ο ενημερωμένος πολίτης είναι καλός πολίτης
Ελεύθερη πολιτική τοποθέτηση και αντίσταση σε κάθε προσπάθεια χειραγώγησης και ετεροκατεύθυνσης
Σεβασμός και τήρηση των νόμων της πολιτείας
Προστασία αξιών – δικαιοσύνη, αξιοκρατία, ειρήνη – και αγώνας για την καθιέρωσή τους τόσο στα πλαίσια της κοινωνίας όσο και της καθημερινής πρακτικής και ζωής
Διαρκής προσπάθεια για την υπηρέτηση των αρχών του συνόλου και την προστασία της Δημοκρατίας στους ποικίλους κινδύνους που την καθιστούν στις μέρες μας ιδιαίτερα επισφαλή

Ειδικότερες αναφορές για τον ρόλο του σχολείου στη διαδικασία σφυρηλάτησης δημοκρατικού ήθους στους αυριανούς πολίτες

Διαπαιδαγώγηση με σωστά πρότυπα, καλλιέργεια διαλόγου και ανθρωπιστικών αξιών ως φυσική συνέχεια της αντίστοιχης διαδικασίας που πρέπει να υλοποιείται από τη νηπιακή κιόλας ηλικία στο πλαίσιο της οικογενειακής ζωής
Συντονισμένες προσπάθειες στα πλαίσια της εκπαίδευσης για τη δημιουργία ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, σκεπτόμενων κι ενεργών πολιτών που θα διεκδικούν την πρόοδο, αναγνωρίζοντας τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους
Κατοχύρωση δικαιωμάτων και αναγνώριση ελευθεριών από μια ευνομούμενη πολιτεία, της οποίας οι δημοκρατικοί θεσμοί είναι δυνατό να διαπλάσουν δημοκρατικές συνειδήσεις – Δημοκρατικό Σχολείο – Διάλογος – Αντιαυταρχική Αγωγή – Πολιτικοποίηση κι όχι κομματικοποίηση, απόρριψη της στάσης «απολιτίκ» - Σοβαρή λειτουργία των 15μελών και 5μελών Συμβουλίων – Εκπόνηση ομαδικών εργασιών, προώθηση του πνεύματος συνεργασίας, συλλογικότητας, αλληλεγγύης, ανοχής, ανεκτικότητας - Βουλή των Εφήβων – Εκπαιδευτικά ταξίδια με συναφές περιεχόμενο – Συνεργασία - Ανταλλαγές μαθητών
Ανάδειξη προτύπων στο πλαίσιο της κοινωνικής συναναστροφής αλλά και στον εκπαιδευτικό και πολιτικό περίγυρο, που μπορούν να μεταγγίσουν τη δημοκρατία ως τρόπο ζωής στους νέους πολίτες – Ρόλος της πνευματικής ηγεσίας

Επιμέλεια απαντήσεων:

Αυγερινός Δημ Αναστασόπουλος
Φιλόλογος – Ιστορικός (ΜΑ)

Γιώργος Δημ. Αναστασόπουλος
Φιλόλογος

 

Join Radio

Εγγραφείτε προκειμένου να λαμβάνετε δωρεάν ειδοποιήσεις όταν έχουμε νεότερες πληροφορίες.