605 New Articles
Τραμπαδώρος

Τουρκία : «Ρώσικη ρουλέτα» παίζει ο Ταγίπ Ερντογάν με τις αγορές

Η αδυναμία της λίρας, ο υψηλός πληθωρισμός και η πανδημία συγκροτούν ένα εκρηκτικό μείγμα για την τουρκική οικονομία και την κυβέρνηση της χώρας, καθώς εκατομμύρια πολίτες βρίσκονται στο όριο της φτώχειας ή κάτω από αυτό.

FT : Το μεγάλο παιχνίδι του Ερντογάν – Το πρόβλημα στο κατώφλι της Ευρώπης

Τις γεωπολιτικές φιλοδοξίες του τούρκου προέδρου, Ταγίπ Ερντογάν, από την Αφρική και τον Καύκασο μέχρι την προβληματική σχέση του με την Ευρωπαϊκή Ένωση, εξετάζει η εφημερίδα Financial Times,

Κωνσταντίνος Μπρουμίδης – ο καλλιτέχνης του Καπιτωλίου και η εποχή της βαρβαρότητας

της Πουλχερίας Γεωργιοπούλου

 

Εμβρόντητο το κοινό παγκοσμίως συνεχίζει να παρακολουθεί από  στις 6 Ιανουαρίου 2021 τα γεγονότα που επακολούθησαν της  πολιορκίας και εισβολής σε ένα από τα καλύτερα φυλασσόμενα κυβερνητικά κτίρια της αμερικανικής πρωτεύουσας  οπαδών του Ντόναλντ Τραμπ.

 Στο κτίριο του Αμερικανικού Κογκρέσου την ώρα που η Γερουσία επικύρωνε το εκλογικό αποτέλεσμα της 3ης Νοεμβρίου, εισέβαλαν μέλη ακροδεξιών, ρατσιστικών και ακραίων οργανώσεων οπαδών της λευκής υπεροχής,  με αποτέλεσμα τον θάνατο πέντε ανθρώπων, βανδαλισμούς και δεκάδες συλλήψεις, ενώ δραματικός ήταν ο απόηχος των πρωτόγνωρων για δυτική δημοκρατία γεγονότων αυτών σε όλο τον κόσμο.

Σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια στην ορκωμοσία του νέου προέδρου Τζο  Μπάιντεν εγείρουν τα αιματηρά γεγονότα στο Καπιτώλιο και τα ευρήματα των αρχών που ακόμα ερευνούν την πρωτοφανή υπόθεση.

Ομοσπονδιακοί εισαγγελείς συνεχίζουν να  δημοσιοποιούν πληροφορίες και περιγράφουν το οπλοστάσιο που είχαν στη διάθεσή τους οι υποστηρικτές του Αμερικανού προέδρου. Φορτηγό γεμάτο βόμβες και όπλα βρέθηκε κοντά στο κτίριο. Ένας άντρας από την Αλαμπάμα φέρεται να στάθμευσε το φορτηγό παραλαβής στο σημείο για ώρες πριν οι αρχές αντιληφθούν το παραμικρό κι ένας άλλος, με τουφέκι και εκατοντάδες πυρομαχικά, φέρεται να είπε ότι ήθελε να πυροβολήσει ή να τρέξει προς την Πρόεδρο της Βουλής Νάνσι Πελόζι, ανέφεραν οι εισαγγελείς. 

Άλλα άτομα κατηγορήθηκαν ότι πέρασαν με όπλα και πυρομαχικά μέσα στο χώρο του Καπιτώλιου. Για την εισβολή κατηγορείται επίσης ο Ρίτσαρντ Μπάρνετ, ο οποίος φωτογραφήθηκε μέσα στο γραφείο της προέδρου της Βουλής, Νάνσι Πελόζι, η οποία είναι η πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων και αυτό την καθιστά τον τρίτο πολιτειακό παράγοντα των ΗΠΑ, μετά τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο,  αφαίρεσε μέρος της αλληλογραφίας της,  και άφησε ένα σημείωμα  και… 25 σεντς, «γιατί δεν είναι κλέφτης»!

Οι σοκαριστικές εικόνες και οι βανδαλισμοί στο εσωτερικό του κτιρίου που ντρόπιασαν τις ΗΠΑ διεθνώς, προκάλεσαν ρίγη αγανάκτησης όπως είναι φυσικό  στους Ιστορικούς της Τέχνης και τους φιλότεχνους. Στο μεγάλο και πολυδαίδαλο Καπιτώλιο συνεδριάζει καθημερινά το Κογκρέσο και λειτουργεί η ομοσπονδιακή κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών, παράλληλα όμως λειτουργεί ως μουσείο γεμάτο υπέροχα έργα τέχνης και θησαυρούς.

Το γνωστότερο από αυτά τα έργα είναι η Αποθέωση του Ουάσιγκτον, μια νωπογραφία έκτασης τετρακοσίων τριάντα τεσσάρων τετραγωνικών μέτρων που καλύπτει το θόλο της Ροτόντας του Καπιτωλίου, βρίσκεται 55 περίπου μέτρα πάνω από το δάπεδο και  ολοκληρώθηκε το 1865 από τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη .

ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΣ ή ΡΑΦΑΗΛ

 

Η Αμερική ήταν το μέρος όπου συνέρευσαν θρησκευτικοί, πολιτικοί και οικονομικοί πρόσφυγες από την Ιρλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και άλλα μέρη της Ευρώπης, για ασφάλεια και καλύτερη ζωή, ελεύθερη από τη θρησκευτική και πολιτική τυραννία και τις διώξεις. Ένας από αυτούς ήταν ο  Κωνσταντίνος Μπρουμίδης και τον διεκδικούν τρεις χώρες η Ελλάδα, η Ιταλία και οι ΗΠΑ.

Ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης γεννήθηκε στη Ρώμη στις 26 Ιουλίου 1805 από Έλληνα πατέρα και Ιταλίδα μητέρα, (Άννα Μπιανκίνι). Πιο συγκεκριμένα, ο Κωνσταντίνος ήταν γιος του Σταύρου Μπρουμίδη από τα Φιλιατρά Μεσσηνίας, ο οποίος έφυγε για την Ιταλία λίγο πριν ή λίγο μετά τα Ορλωφικά, (1770), για να γλυτώσει από τον διωγμό τω Τούρκων.

Από πολύ μικρή ηλικία φάνηκε το ταλέντο του στην ζωγραφική και στα δεκατρία του γράφτηκε στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά της Ρώμης(η ακαδημία είχε πάρει το όνομά της από τον Άγιο Λουκά, ο οποίος, ως υποτιθέμενος ζωγράφος της Παρθένου, θεωρείτο προστάτης άγιος των συντεχνιών των ζωγράφων).

Όταν έφυγε από την ακαδημία ο Μπρουμίδης ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στη Ρώμη. Το τεράστιο ταλέντο του αναγνωρίστηκε και του εξασφάλισε την προστασία του πάπα Γρηγορίου ΙΣΤ΄, που του ανέθεσε να εργαστεί σε νωπογραφίες στο Βατικανό και να αποκαταστήσει τη στοά του Ραφαήλ. Μια σύγκρουση με τον γραμματέα των Παπικών Κρατών για πολιτικά ζητήματα έβαλε τέλος στη δουλειά του Μπρουμίδη στο Βατικανό και η επόμενη εργασία που του ανατέθηκε ήταν για τον πρίγκιπα Τορλόνια. Αργότερα το 1847, εργάστηκε για τον πάπα Πίο Θ΄, φιλοτεχνώντας μια ολόσωμη προσωπογραφία του ποντίφηκα και ενισχύοντας και πάλι την θέση του ως ενός από τους εξαιρετικότερους ζωγράφους της Ρώμης.

Λόγω των πολιτικών αναταραχών στην Ιταλία, ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης αναγκάστηκε να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ στις 18 Σεπτεμβρίου του 1852. Μάλιστα, εκείνη την εποχή υπηρετούσε σαν λοχαγός του Βατικανού. Σε μια συμπλοκή αρνήθηκε να πυροβολήσει καθώς στις τάξεις των αντιπάλων βρίσκονταν φίλοι του και φυλακίστηκε για δεκατέσσερις μήνες. Αποφυλακίστηκε με τον όρο να μην ξαναγυρίσει στην Ιταλία.

 

Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής

 

Ο Μπρουμίδης έγινε πολίτης των ΗΠΑ το 1852 και ξεκίνησε μια νέα σταδιοδρομία. Εργάστηκε στη Νέα Υόρκη, έπειτα στη Βαλτιμόρη και, στη συνέχεια στο Μεξικό.

Επιστρέφοντας το 1854 από το Μεξικό στη Νέα Υόρκη, ο Μπρουμίδης έκανε μια στάση στην Ουάσιγκτον. Εξαιρετικά εντυπωσιασμένος από τη μεγαλειώδη αρχιτεκτονική της πόλης και ειδικά του Καπιτωλίου, κανόνισε μια συνάντηση με τον λοχαγό Μοντγκόμερι Μεγκς, επιβλέποντα μηχανικό του Καπιτωλίου, στον οποίο και δήλωσε πρόθυμος να διακοσμήσει τους πολλούς κενούς χώρους του κτιρίου.

 

Ο Μπρουμίδης ήταν ζωγράφος νωπογραφιών και άνηκε σε μια ειδικότητα την οποία κανένας σύγχρονός του Αμερικανός καλλιτέχνης δεν κατείχε. Φαίνεται δε να διέθετε ήδη τα πρώτα σπέρματα ενός ονείρου, ότι, όπως ο Μιχαήλ Άγγελος είχε αφιερώσει το τελευταίο κομμάτι της ζωής του για να λαμπρύνει τον Άγιο Πέτρο έτσι κι αυτός, ο Μπρουμίδης, θα αφιερωνόταν στο νέο καθεδρικό ναό της ανθρώπινης ελευθερίας, το Καπιτώλιο των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο Μεγκς έγραψε: «Το Κογκρέσο θα πάρει μια γεύση από την υψηλότερη τεχνοτροπία αρχιτεκτονικής διακόσμησης».

Φαίνεται ότι ο Μπρουμίδης πάντα ήθελε να ζωγραφίσει μια επιβλητική νωπογραφία μέσα στο θόλο του Καπιτωλίου, και υπάρχουν στοιχεία ότι είχε φτιάξει ήδη από το 1859 ένα προσχέδιο με λάδι αυτού που έγινε γνωστό ως Αποθέωση του Ουάσιγκτον, κι ας πήρε επίσημα την ανάθεση μόλις το 1862.

Η ιστορία της Ουάσιγκτον αντικατοπτρίζει την ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, που ξεπήδησαν μεγαλόπρεπα μέσα από τη φωτιά και την αναταραχή της επανάστασης. Ο ίδιος ο πρόεδρος Τζορτζ Ουάσιγκτον ήταν αυτός που καθόρισε το σχέδιο της περιοχής η οποία θα γινόταν η νέα πόλη της Ουάσιγκτον.

 Ο Τζορτζ Ουάσιγκτον, πρώτος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών και αρχιστράτηγος του αμερικανικού Ηπειρωτικού Στρατού στον αμερικανικό Επαναστατικό Πόλεμο, είχε πεθάνει πριν από 131 χρόνια και στη διάρκεια εκείνων των χρόνων η φήμη του είχε συνεχίσει να μεγαλώνει. Η νωπογραφία θα γινόταν προς τιμή του.

Αποθέωση του Ουάσιγκτον

Στο κεντρικό φάτνωμα απεικονίζεται ο Ουάσιγκτον εν δόξη στον ουρανό, με την Ελευθερία και τη Νίκη/Δόξα αριστερά και δεξιά του.

Φοράει λευκό μανδύα και πλαισιώνεται από δεκατρείς νεαρές κοπέλες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν τις 13 αρχικές αποικίες που αποτελούσαν τις Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι η στιγμή της αποθέωσής του, της μεταμόρφωσής του σε θεό.

 Το έργο συμπληρώνεται από μια σειρά μορφών: οι Ηνωμένες Πολιτείες ευημερούν κάτω από την καθοδήγηση των αρχαίων θεών οι οποίοι παραδίδουν στους πατέρες του αμερικανικού έθνους προηγμένες γνώσεις.

 Η Αθηνά προσφέρει τεχνολογική έμπνευση στους μεγάλους εφευρέτες της Αμερικής: στον Βενιαμίν Φραγκλίνο, στον Ρόμπερτ Φούλτον και στον Σάμιουελ Μορς. Ο Ερμής δίνει ένα πουγκί με χρυσάφι στον Ρόμπερτ Μόρις για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση του Επαναστατικού Πολέμου.

 Ο Ήφαιστος βοηθά τους ανθρώπους να κατασκευάσουν μια ατμομηχανή κι ένα κανόνι, ο Ποσειδώνας δείχνει πώς να τοποθετηθεί το πρώτο υπερατλαντικό καλώδιο. Η Δήμητρα, η θεά των σιτηρών και της γεωργίας, κάθεται πάνω στη θεριζοαλωνιστική μηχανή του Μακόρμικ, την εφεύρεση που επέτρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες να αναδειχτούν σε παγκόσμιο ηγέτη στην παραγωγή τροφής και τέλος η Ελευθερία που κατατροπώνει τους εχθρούς της Αμερικής, με υψωμένο το σπαθί κι ένα φαλακραετό στα αριστερά της.

Το αριστούργημα του Μπρουμίδη άντλησε έμπνευση από πολλούς κλασικούς πίνακες και νωπογραφίες, συνδύασε όμως τις  επιρροές αυτές με εικόνες του σύγχρονου κόσμου, δημιουργώντας έναν νέο τρόπο θέασης του Τζορτζ Ουάσιγκτον, ως θεού των νεαρών και προοδευτικών Ηνωμένων Πολιτειών.

 

Το έργο του Μπρουμίδη δέχτηκε πολλές και συχνά άγριες  επιθέσεις. Εκπρόσωποι του  τότε Αμερικανικού Κόμματος  ξεκίνησαν μια μίνι σταυροφορία στο Κογκρέσο και στον τύπο εναντίον  των Ευρωπαίων καλλιτεχνών, και ιδίως εναντίον του Μπρουμίδη,  τον επέκριναν ότι δεν ήταν αρκετά Αμερικανός και τον θεώρησαν ένοχο ότι πήρε το ψωμί από τα στόματα Αμερικανών καλλιτεχνών στους οποίους δεν δόθηκε η ευκαιρία να εργαστούν για την επέκταση του Καπιτωλίου.

Όταν επιτράπηκε στο κοινό να δει το απίστευτο ζωγραφικό έργο, οι αντιδράσεις ήταν πολύ θετικές. Ο Μπρουμίδης είχε δημιουργήσει αυτό που εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα καλύτερα παραδείγματα ακαδημαϊκής ζωγραφικής στην Αμερική.

 

Άλλα έργα του Μπρουμίδη στο Καπιτώλιο

 

Ο Μπρουμίδης συνέχισε να εργάζεται μέσα στο Καπιτώλιο πολύ καιρό αφότου ολοκληρώθηκε η Αποθέωση του Ουάσιγκτον, κάνοντας προσθήκες στη διακόσμηση των διαδρόμων και πολλών αιθουσών στην πτέρυγα της Γερουσίας.

Καθώς ο Μπρουμίδης είχε αποκτήσει πείρα από την αποκατάσταση της στοάς του Ραφαήλ στο Βατικανό ο Μεγκς του ζήτησε κάτι ανάλογο και σήμερα μπορεί κανείς να απολαύσει την περίτεχνη διακόσμηση γι΄αυτό που είναι  γνωστό ως Διάδρομοι του Μπρουμίδη.

Το τελικό έργο με το οποίο θα καταπιανόταν ήταν η  Ζωφόρος της Αμερικανικής Ιστορίας που περιβάλλει τη βάση του θόλου, 18 μέτρα πάνω από το δάπεδο της Ροτόντας,  η οποία περιέχει αλληγορικές σκηνές από την αμερικάνικη ιστορία. Πρόκειται για ένα λαμπρό δείγμα της έξοχης τέχνης του με την τεχνική της «οπτικής απάτης».

 

 

     Τα έργα του διακρίνονται από τη ζωντάνια του χρώματος και την ικανότητα να συνδυάζει την κλασική παράδοση με το πατριωτικό συναίσθημα, ένα είδος «συμβιβασμού μεταξύ ιστορίας και μυθολογίας» που διαπερνά όλες τις δημιουργίες στο Καπιτώλιο. 

Οι γιοι του και οι εργοδότες του,  τον περιέγραψαν ως  ένα σεμνό  και αξιοσέβαστο άνθρωπο, ένα πραγματικά εκπαιδευμένο και επιδέξιο καλλιτέχνη, παθιασμένο με τη δουλειά του, άνθρωπο προικισμένο με  διπλωματικό χαρακτήρα, με έντονη αίσθηση του χιούμορ, γενναιόδωρο απέναντι στους συμπατριώτες του, που προσέτρεχαν σε αυτόν για βοήθεια.

 

Πέθανε στις 19 Φεβρουαρίου του 1880 και ενταφιάστηκε στο ιστορικό Κοιμητήριο Γκλένγουντ, το νεκροταφείο των διασημοτήτων της Ουάσινγκτον

Το άγαλμα του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη, του «καλλιτέχνη της πρωτεύουσας των ΗΠΑ»,  τοποθετήθηκε στην ιστορική πόλη της Ανάπολις με τη βοήθεια της ελληνικής και της ιταλικής κοινότητας.

Σήμερα , στους Διαδρόμους του  Μπρουμίδη βρίσκεται μια προτομή του, μνημείο της πολυετούς προσφοράς του στον εξωραϊσμό των πολλών αιθουσών και χώρων του Καπιτωλίου, καθώς  ολοκλήρωσε  περισσότερα έργα από οποιονδήποτε άλλο καλλιτέχνη, και το όνομά του είναι βαθιά αποτυπωμένο στο κτίριο.

Το 2008, ο  Κωνσταντίνος Μπρουμίδης αναγνωρίστηκε για τις συνεισφορές του στο έθνος ως σχεδιαστής και διακοσμητής του Καπιτωλίου  των ΗΠΑ και έλαβε μεταθανάτια το Χρυσό Μετάλλιο του Κογκρέσου σε αναγνώριση της προσφοράς του στο Αμερικανικό κράτος.

   Όπως δήλωσε η Νάνσι  Πελόζι, ηγέτης του Κογκρέσου των ΗΠΑ για το Δημοκρατικό Κόμμα, κατά τη διάρκεια  τελετής που διοργάνωσε η Αμερικανική κυβέρνηση  και πραγματοποιήθηκε  στο Καπιτώλιο , για να τιμηθεί  η 200ή επέτειος από τη γέννηση του καλλιτέχνη, «ο Μπρουμίδης πέρασε 25 χρόνια της  ζωής του  για να ζωγραφίσει νωπογραφίες  στους τοίχους και την οροφή του Καπιτωλίου. Έκανε μια χειρονομία αγάπης για τη χώρα που είχε επιλέξει ως σπίτι του… Σε ευχαριστούμε ,  Κωνσταντίνε Μπρουμίδη ».

 

Γεωργιοπούλου Πουλχερία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Καπιτώλιο : Νεκροί, τραυματίες και μια βαθιά πληγή στη Δημοκρατία – Το χρονικό των συγκλονιστικών γεγονότων

Τέσσερις νεκροί, πολλοί τραυματίες, 52 συλληφθέντες και μια βαθιά πληγή στη Δημοκρατία είναι ο μέχρι στιγμής απολογισμός των βίαιων και πρωτοφανών επεισοδίων που ξέσπασαν με την εισβολή των οπαδών του Ντόναλντ Τραμπ στο Καπιτώλιο, την ώρα που συνεδρίαζε το Κολλέγιο των Εκλεκτόρων προκειμένου να επικυρώσει την εκλογική νίκη του Τζο Μπάιντεν.

Πηγή, περισσότερα: https://www.in.gr/2021/01/07/world/kapitolio-nekroi-traymaties-kai-mia-vathia-pligi-sti-dimokratia-xroniko-ton-sygklonistikon-gegonoton/ 

Το παγκόσμιο χρέος, οι οικονομίες-ζόμπι και η «ιαπωνοποίηση» της Δύσης

Καθώς το συνολικό, δημόσιο και ιδιωτικό, χρέος ανέρχεται σε 365% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ενώ οι μεγαλύτερες οικονομίες καλούνται να βρουν 13 τρισ. δολάρια φέτος για τις δόσεις από τα δανεικά τους, οι ειδικοί προειδοποιούν πως πολλοί δεν θα τα καταφέρουν…

Θα νικήσει τελικά η αμερικανική Δημοκρατία;

Οι επιπτώσεις και οι συνέπειες του λεγόμενου «φαινομένου Τραμπ» δεν θα εκλείψουν την 20ην Ιανουαρίου, ημέρα της ορκωμοσίας του Προέδρου Τζο Μπάϊντεν και της δύσθυμης αποχώρησης του Ντόναλντ Τραμπ από τον Λευκό Οίκο. Γράφει ο Αλέξανδρος Π. Μαλλιάς.

Πηγή, περισσότερα στο https://www.tovima.gr/2021/01/07/opinions/tha-nikisei-telika-i-amerikaniki-dimokratia/ 

 

Ξαφνική συνάντηση Ράμα – Ερντογάν : Στο επίκεντρο η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων

Για την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Ιόνιο Πέλαγος και την οικοδόμηση κατοικιών για τους σεισμόπληκτους θα συζητήσουν στην «ξαφνική» συνάντησή τους, ο Εντι Ράμα με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, σύμφωνα με αλβανικό δημοσίευμα.

Περισσότερα Άρθρα...

Join Radio

Εγγραφείτε προκειμένου να λαμβάνετε δωρεάν ειδοποιήσεις όταν έχουμε νεότερες πληροφορίες.