834 New Articles

Στήλη Ἅλατος ... Ἡ Πρόοδος τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ὡς ἐπίσης οἱ 7 παίδες Μακκαβαίους καί ἡ μητέρα τους Σολομονή

Στήλη Ἅλατος ... Ἡ Πρόοδος τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ὡς ἐπίσης οἱ 7 παίδες Μακκαβαίους καί ἡ μητέρα τους Σολομονή

Κοινωνια
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ὁ Ἐπίσκοπος Ὠλένης

  Α Θ Α Ν Α Σ Ι Ο Σ                      Κυριακή 1 Αὐγούστου   2021 

 Στήλη Ἅλατος ...    

 

     

        Σήμερα Κυριακή, ἀγαπητοί μου ἀναγνῶστες,ἀρχή τῆς νηστείας τοῦ Δεκαπενταυγούστου καί ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία  ἑορτάζει τήν Πρόοδο τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ, ὡς ἐπίσης τιμᾶ τούς 7 παίδες Μακκαβαίους καί τήν μητέρα τους  Σολομονή. Ἡ πράξη αὐτή τῆς Ἐκκλησίας νά τιμᾶ τό μαρτύριο ἤ τόν θάνατο τῶν Ἁγίων μας εἶναι ἀρχαιοτάτη. Στούς πρώτους χριστιανικούς χρόνους οἱ Χριστιανοί, πού εἶχαν κατέβη στίς κατακόμβες, τελοῦσαν τήν Θεία Εύχαριστία πάνω στούς τάφους τῶν Μαρτύρων. Τοῦτο δέν ἦτο παράλογο ἀλλά ἠθικό καί ὀρθόδοξο.Τή πράξη αὐτή τῆς πρώτης Ἐκκλησίας ἐπεκύρωσε ἡ Ζ΄ἐν Νικαίᾳ Οἰκουμενική Σύνοδος τό 787 μέ Συνοδική Πράξη. Χαρακτηριστικά ἡ ἀπόφαση τῆς Συνόδου ἔχει ὡς ἑξῆς: «Τόν μέν (Χριστό) ὡς Θεόν καί Δεσπότην, τούς δέ (ἁγίους) διά τόν κοινόν Δεσπότην, ὡς Αὐτοῦ γνησίους θεράποντας τιμῶντες καί σέβοντες καί τήν κατά σχέσιν προσκύνησιν ἀπονέμοντες» (Συνοδικό Ὀρθοδοξίας τῆς Ζ Οἰκ. Συνόδου).

    Ἑπομένως, δέν μιλᾶμε γιά λατρεία ἁγίων ἀλλά γιά τιμητική καί κατά σχέση προσκύνηση.

      Ἐνδεικτικά θά παραθέσω μαρτυρίες περί τοῦ θέματος τούτου ἀπό ἀρχέγονες πηγές.Θά ξεκινήσω μέ αὐτό πού ἀναφέρει ὁ Ὁμότιμος Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΕΚΠΑ κ. Βλάσιος Φειδᾶς· «…ἀπό τόν Β αἰῶνα κάθε τοπική Ἐκκλησία ἑόρταζε τήν «γενέ-θλιον» ἡμέρα τῶν μαρτύρων, ἤτοι τήν ἡμέρα τοῦ θανάτου τῶν μαρτύρων της κατά τούς διωγμούς. Τή μαρτυρία αὐτή παρέχει ἤδη τό  «Μαρτυρολόγιο Πολυκάρπου»·«οὕτως τε ἡμεῖς ὕστερον ἀνελόμενοι τά τιμιώτερα λίθων πολυτελῶν καί δοκιμώτερα ὑπέρ χρυσίον ὀστᾶ αὐτοῦ, ἀποθέμεθα ὅπου καί ἀκόλουθον ἦν. Ἔνθα ὡς δυνατόν ἡμῖν συναγομένοις ἐν ἀγαλλιάσει καί χαρά παρέξει ὁ Κύριος ἐπιτελεῖν τήν τοῦ μαρτυρίου αὐτοῦ ἡμέραν γενέθλιον, εἰς τε τήν τῶν προηθληκότων μνήμην καί τῶν μελλόντων ἄσκησίν τε καί ἑτοιμασίαν». Ἡ τιμή τῶν μαρτύρων κατά τήν «Γενέθλιον» ἡμέρα γενικεύτηκε τόν Γ’ αἰῶνα». (Ἐκκλησ.Ἱστορία Βλ. Φειδᾶ, Α’ τόμος σελ. 272-273).

    Ὁ ἀείμνηστος Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ ΕΚΠΑ Στυλιανός Παπαδόπουλος, συμπληρώνει: «Τό Μαρτύριο τοῦ Πολυκάρπου, πού ἴσως δέν εἶναι τό ἀρχαιότερο, ἔγινε κυριολεκτικά τό θεμέλιο τῆς μαρτυρολογίας καί ἴσχυσε πράγματι σάν πρόγραμμα στήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας, ὅσον ἀφορᾶ τούς μάρτυρες καί τήν τιμή τους» (Α’ τόμος πατρολογίας Παπαδόπουλου, σελ. 223).

     Γιά τήν ἀνάπτυξη τοῦ ἐτήσιου κύκλου τῶν ἑορτῶν, ἀναφέρει ὁ Καθηγητής Βλάσιος Φειδᾶς·«Κατά τόν Γ’ αἰῶνα ὁ ἑορτασμός τῆς μνήμης τῶν μαρτύρων συνδέονταν συνήθως μέ ὁλονύχτια ἀκολουθία (Παννυχίς) καί μέ συμπόσια τῶν πιστῶν (ἀγάπες) μέ τίς προσφορές ἐδεσμάτων τῶν πλουσιοτέρων μελῶν τῶν Χριστιανικῶν Κοινοτήτων. Ἔτσι ἀναπτύχθηκε ὁ τοπικός κύκλος τῶν θρησκευτικῶν ἑορτῶν τῶν χριστιανικῶν Κοινοτήτων, ἀφοῦ ὅλες οἱ πλησιόχωρες κοινότητες τιμοῦσαν τήν γενέθλιον ἡμέραν τῶν κοινῶν μαρτύρων τους».(Ἐκκλησιαστική Ἱστορία Βλ. Φειδᾶ, Α΄ τόμος, σελ. 286).

    Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος κάνει λόγο γιά ἑορτές μαρτύρων καί προτρέπει τούς πιστούς ὄχι ἁπλά νά τούς ἑορτάζουν κατά συγκεκριμένες περιόδους, ἀλλά νά τούς μιμοῦνται καί νά ἔχουν ζῆλο ὡς πρός τήν ἀρετή τους· «Αἱ τῶν μαρτύρων ἑορταί οὐκ ἐν τῇ περιόδῳ τῶν ἡμερῶν μόνον, ἀλλά καί τῇ γνώμῃ τῶν ἐπιτελούντων κρίνονται. Οἷόν τι λέγω· ἐμιμήσω μάρτυρα; Ἐζήλωσας αὐτοῦ τήν ἀρετήν; Κατ’ ἴχνος αὐτοῦ τῆς φιλοσοφίας ἔδραμες; Καί οὐκ οὔσης ἡμέρας μάρτυρος, ἑορτήν μάρτυρος ἐπετέλεσας. Τιμή γάρ μάρτυρος, μίμησις μάρτυρος». (Λόγος εἰς Μάρτυρας, PG 52,661-663).

      Ἐπίσης, στόν λόγο του «Εἰς τόν μάρτυρα Λουκιανόν» ἀναφέρεται πάλι στήν σύναξη τῆς Ἐκκλησίας μέ σκοπό τήν ἑορτή τῆς μνήμης τοῦ μάρτυρα καί τῆς μιμήσεώς του· «…ὁ δεχόμενος μάρτυρα εἰς ὄνομα μάρτυρος, μισθόν μάρτυρος λήψεται· ὑποδοχή δέ μάρτυρος τό συνελθεῖν εἰς τήν ἐκείνου μνήμην, τό κοινωνῆσαι τῆς διηγήσεως τῶν ἄθλων, τό θαυμᾶσαι τά γεγενημένα, τό ζηλῶσαι τήν ἀρετήν, τό εἰς ἑτέρους ἐξενεγκεῖν τάς ἀνδραγαθίας τάς ἐκείνου,ταῦτα τῶν μαρτύρων τά ξένια οὕτως τούς ἁγίους τούτους τίς ὑποδέχεται, καθάπερ οὖν καί ὑμεῖς σήμερα πεποιήκατε». (PG 50,522).

     Γι’αὐτό ἡ Ἐκκλησία προβάλλει τήν ἑορτή τῶν Μαρτύρων γιά νά διδασκώμεθα καί νά λαμβάνουμε μηνύματα ζωῆς. Ἀκολουθώντας τήν ζωή τῶν Μαρτύρων ὁδηγούμεθα καί ἐμεῖς στήν κάθαρση καί λύτρωση τῆς ὑπάρξεώς μας καί κληρονομοῦμε τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. ΑΜΗΝ.

Πηγή εικόνας: https://el.wikipedia.org/ 

Εγγραφείτε προκειμένου να λαμβάνετε δωρεάν ειδοποιήσεις όταν έχουμε νεότερες πληροφορίες.