697 New Articles

Τι σημαίνει το ράλι των ελληνικών ομολόγων και πόσο πρέπει να ελπίζουμε σε νέο QE

Τα ελληνικά ομόλογα βρίσκονται σε ένα χαμηλό δεκαετίας. Μένει να δούμε τις επιπτώσεις που θα έχει αυτό στη συνολική οικονομία
 

Σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο βρίσκονται πλέον τα ελληνικά ομόλογα με την απόδοση του δεκαετούς ομολόγου να βρίσκεται στο 2,011% και το spread να διαμορφώνεται στις 238 μονάδες βάσης και στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιανουάριο του 2010. Συγκριτικά, την ίδια στιγμή, η απόδοση του αμερικάνικου 10ετούς ομολόγου διαμορφώνεται στο 2,057%.

 

Αντίστοιχα σε ιστορικά χαμηλά είναι και η απόδοση του ελληνικού 5ετούς ομολόγου η οποία διαμορφώνεται στο 1,051%, την ώρα που το 5ετές των ΗΠΑ έχει απόδοσή 1,808%.

Για να καταλάβουμε το μέγεθος της πτώσης των αποδόσεων ας αναλογιστούμε ότι το 10ετές είχε εκδοθεί τον Μάρτιο με απόδοση 3,9% και 5ετές είχε εκδοθεί τον Ιανουάριο με απόδοση 3,6%, με τις δύο αποδόσεις να θεωρούνται από τότε ενθαρρυντικές.

Ακόμη και το επταετές ομόλογο που εκδόθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με ιστορικά χαμηλή απόδοση 1,9% έχει ήδη υποχωρήσει στο 1,582%, ενδεικτικό της εμπιστοσύνης των επενδυτών.

 

Γιατί υπάρχει ζήτηση για τα ελληνικά ομόλογα;

Αυτό αποτυπώνει μια ιδιαίτερη ζήτηση για τα ελληνικά ομόλογα, που συνδυάζουν αυτή τη στιγμή το διπλό πλεονέκτημα της αξιοπιστίας αλλά και της θετικής απόδοσης, καθώς υπάρχουν πια και ομόλογα αρνητικής απόδοσης. Δηλαδή οι επενδυτές τα προτιμούν και γιατί δίνουν απόδοση (δεν είναι απλώς δηλαδή σίγουρες τοποθετήσεις) και γιατί δείχνουν αξιόπιστα και χωρίς κίνδυνο.

 

Τι σημαίνει το ράλι των ομολόγων για το ελληνικό χρέος;

Αυτό με τη σειρά του έχει δύο σημαντικές πλευρές. Από τη μια σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως χώρα υποψήφια για χρεωκοπία και άρα υψηλού κινδύνου (στα κρατικά ομόλογα υψηλή απόδοση και μεγάλα spread από τη χώρα αναφοράς, για την ευρωζώνη τη Γερμανία, σημαίνουν αυξημένο κίνδυνο). Από την άλλη αυτό σημαίνει μείωση του κόστους δανεισμού του δημοσίου και σαφή δυνατότητα να καλύπτει τις δανειακές ανάγκες του από τις διεθνείς χρηματαγορές. Επομένως, με τα σημερινά δεδομένα απομακρύνεται ακόμη περισσότερο το ενδεχόμενο και νέας «δανειακής σύμβασης» (δηλαδή Μνημονίου) και «πιστοληπτικής γραμμής» (που επίσης σε μνημόνιο θα κατέληγε).

Ωστόσο, είναι προφανές ότι αυτή η θετική δυναμική, που ξαναλέμε ότι στηρίζεται και στη ζήτηση σήμερα για αξιόπιστα ομόλογα με θετικές και όχι αρνητικές ή μηδενικές αποδόσεις, για να διατηρηθεί χρειάζεται άλλα σημάδια από την πλευρά της πραγματικής ελληνικής οικονομίας και κυρίως την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης που σημαίνουν μεσοπρόθεσμα και πραγματική βιωσιμότητα ως προς την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους.

Εδώ να υπογραμμίσουμε και μια ακόμη παράμετρο. Η υποχώρηση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων και η διαμόρφωση μιας εικόνα μειωμένου ελληνικού κινδύνου, είναι και πραγματικό επιχείρημα προς τη μεριά των δανειστών για την μείωση των απαιτήσεων για υπέρογκα πρωτογενή πλεονάσματα, καθώς αυτά προβλέφθηκαν ακριβώς ως εγγυήσεις απέναντι στην κατά την τότε εκτίμηση των δανειστών διακινδύνευση της αποπληρωμής του μνημονιακού χρέους.

 

Το ενδεχόμενο νέου QE

Από την άλλη μεριά, έχει ιδιαίτερη σημασία ότι όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο όπου ο Μάριο Ντράγκι μεθοδεύει μια ακόμη εκδοχή προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης, την οποία θεωρείται δεδομένο ότι θα υπηρετήσει και η διάδοχός του Κριστίν Λαγκάρντ.

Σήμερα, Πέμπτη, ενδεχομένως να κάνει και ιστορικές ανακοινώσεις.

Στην προηγούμενη εκδοχή του η Ελλάδα δεν είχε συμμετάσχει και αυτό είχε αρνητικές επιπτώσεις. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, που ουσιαστικά ήταν ένας μηχανισμός μαζικής αγοράς τίτλων από τη δευτερογενή αγορά έδωσε μια κρίσιμη ρευστότητα στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα και επέτρεψε να συνεχίσουν δανειακές ροές και να τονωθεί η πραγματική οικονομία, περιορίζοντας τις επιπτώσεις των τάσεων αποπληθωρισμού που είχαν καταγραφεί.

Τυχόν επέκταση του προγράμματος τώρα με τρόπο που να συμπεριλαμβάνει και την Ελλάδα θα είχε μεγάλη σημασία γιατί ακριβώς θα έδινε μια σημαντική ανάσα και στην ελληνική οικονομία καθώς θα διαμόρφωνε χρηματοδοτικές ροές σε μια κρίσιμη στιγμή όπου η παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία είναι η βασική παράμετρος για τη διαμόρφωση αναπτυξιακής δυναμικής. Εάν μάλιστα συνδυαστεί και με την αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» αυτό σημαίνει αλλαγή εποχής συνολικά για τη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας. Άλλωστε, η ίδια η αντιμετώπιση αυτής της ανοιχτής πληγής για το τραπεζικό σύστημα είναι αντίστοιχα και προϋπόθεση και για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που θα δώσει τυχόν νέο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

 

Οι επιπτώσεις για το συνολικό κόστος δανεισμού

Προφανώς επίσης και η συνολική υποχώρηση των επιτοκίων δεν αφορά μόνο την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Αφορά και το επιτόκιο με το οποίο δανείζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, είτε μιλάμε για επιχειρήσεις που επιδιώκουν να αντλήσουν κεφάλαια από τις διεθνείς χρηματαγορές είτε, προοπτικά, και για το κόστος δανεισμού στο εσωτερικό της χώρας. Και φθηνότερος δανεισμός των ελληνικών επιχειρήσεων σημαίνει μεγαλύτερες δυνατότητες να κάνουν επενδύσεις, να επεκτείνουν δραστηριότητες, να ανανεώσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό και να κάνουν προσλήψεις επιπλέον προσωπικού.

 

Η πρόκληση της ανάπτυξης

Προφανώς και όλα αυτά δεν εξαντλούν τα ζητήματα της οικονομικής πολιτικής. Η πολιτική δανεισμού, το κόστος δανεισμού, η ρευστότητα στην αγορά, οι δυνατότητες του τραπεζικού συστήματος αποτελούν τους παράγοντες που διαμορφώνουν τμή

μα της γενικότερης οικονομικής συνθήκης. Η ανάπτυξη και η αύξηση της απασχόλησης προϋποθέτουν αυτούς τους γενικούς όρους, αλλά απαιτούν και άλλες προϋποθέσεις: αναπτυξιακό σχέδιο, προσέλκυση επενδύσεων, θεσμικές παρεμβάσεις που να ενισχύουν τις αναπτυξιακές δυναμικές και ενεργοποίηση των ίδιων των φορέων της οικονομίας. Και βέβαια μια αυτοτροφοδοτούμενη αναπτυξιακή δυναμική, μαζί με την ανάλογη δημοσιονομική πολιτική, με τη σειρά της διαμορφώνει μια οικονομική συνθήκη που διευκολύνει και την διατήρηση του κόστους εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους σε χαμηλά επίπεδα.

Παναγιώτης Σωτήρης

Πηγή: https://www.in.gr

ΕΝΦΙΑ: Ποιοί δικαιούνται έκπτωση 50% ή απαλλαγή

Διευκρινίσεις σχετικά με τη χορήγηση εκπτώσεων, μειώσεων και την αναστολή πληρωμής στον ΕΝΦΙΑ δίνει με απόφαση του ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής.

Μεταξύ άλλων στην απόφαση διευκρινίζεται ότι έκπτωση 50% στον ΕΝΦΙΑ δικαιούνται οι φορολογούμενοι με χαμηλά εισοδήματα και με ακίνητη περιουσία που δεν υπερβαίνει σε επιφάνεια τα 150 τμ και αξία τις 200.000 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια. Πλήρη απαλλαγή από το φόρο ακινήτων δικαιούται οι τρίτεκνοι, οι πολύτεκνοι και τα άτομα με αναπηρία με βάση εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Απαραίτητη προϋπόθεση για να κερδίσουν τις εκπτώσεις στον ΕΝΦΙΑ είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων να έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα τις φορολογικές τους δηλώσεις αλλά και τις δηλώσεις Ε9.

Ειδικότερα σύμφωνα με την απόφαση για να χορηγηθεί έκπτωση 50% στον ΕΝΦΙΑ θα πρέπει:

1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους να μην υπερβαίνει τις 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος. Ως συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα θεωρείται το άθροισμα του συνολικού φορολογητέου εισοδήματος του συζύγου, της συζύγου και των εξαρτώμενων τέκνων, σε όσες περιπτώσεις ορίζεται από το νόμο ότι τα εισοδήματα των τέκνων συναθροίζονται με αυτά των γονέων, καθώς και του συνολικού φορολογητέου εισοδήματος των εξαρτώμενων τέκνων που έχουν υποβάλει ατομική δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα και ο αριθμός των εξαρτώμενων τέκνων λαμβάνονται από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του οικείου φορολογικού έτους, οι οποίες έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα. Αν οι σύζυγοι υποβάλλουν χωριστή δήλωση, λαμβάνεται ο μεγαλύτερος αριθμός τέκνων που έχει δηλωθεί σε μία εκ των δύο δηλώσεων.

2. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα ο υπόχρεος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του, λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας και του είδους του δικαιώματος, δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου, δεν υπερβαίνει το ποσό των 85.000 ευρώ για τον άγαμο, των 150.000 ευρώ για τον έγγαμο (και τον ή τη σύζυγό του ή τη μονογονεϊκή οικογένεια) με ένα εξαρτώμενο τέκνο και των 200.000 ευρώ για τον έγγαμο (τον ή τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ή τη μονογονεϊκή οικογένεια) με δύο εξαρτώμενα τέκνα.

Απαλλαγή από ΕΝΦΙΑ

Πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ χορηγείται στις οικογένειες που είναι τρίτεκνες ή πολύτεκνες ή περιλαμβάνουν ανάπηρα άτομα κατά ποσοστά 80% και άνω. Αυτή χορηγείται υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) Το «συνολικό ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα» του προηγούμενου έτους δεν έχει υπερβεί τις 12.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος

και

β) Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα πλήρους ή ψιλής κυριότητας ή επικαρπίας ο υπόχρεος υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογένειάς του δεν υπερβαίνει τα 150 τετραγωνικά μέτρα.

Πηγή: https://www.kathimerini.gr (Online)

Μείωση ΕΝΦΙΑ: Αναλυτικά παραδείγματα

Πηγή φωτογραφίας: Pixabay

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής την άμεση μεσοσταθμική μείωση του ΦΠΑ κατά 22%. Ο ΕΝΦΙΑ που θα πληρώσουμε φέτος θα είναι μικρότερος και παρακάτω ακολουθούν αναλυτικά παραδείγματα. 

Φορολογούμενος με Διαμέρισμα Α Ορόφου 110 τμ έτους κατασκευής 1980, στην ΙΖ Ζώνη του Δήμου Περιστερίου με αξία 55.440 ευρώ

  • Πλήρωσε το 2018 322,19 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 225,53 ευρώ
  • (Μείωση 96,66 ευρώ ή 30%)

Φορολογούμενος με Διαμέρισμα Γ Ορόφου 130 τμ έτους κατασκευής 1990, στην Δ Ζώνη του Δήμου Κορδελιού - Ευόσμου της Θεσσαλονίκης  με αξία 67.568 ευρώ

  • Πλήρωσε το 2018 371,32 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 271,06 ευρώ
  • (Μείωση 100,26 ευρώ ή 27%)

Φορολογούμενος με Διαμέρισμα  Α Ορόφου 130 τμ έτους κατασκευής 1995, στην Θ Ζώνη του Δήμου Ν. Ιωνίας  της Αττικής με αξία 79.853 ευρώ

  • Πλήρωσε το 2018 399,81 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 299,86 ευρώ
  • (Μείωση 99,95 ευρώ ή 25%)

Φορολογούμενος με 1 .Διαμέρισμα  Γ Ορόφου 110 τμ έτους κατασκευής 2005, στην Α Ζώνη του Δήμου Φυλής  της Αττικής με αξία 76.230  ευρώ  και 2. Πατρικό  Μονοκατοικία 100 τμ στην Α Ζώνη του Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου κατασκευής 1970 και αξίας 39.690 ευρώ (Συνολική Αξία Περιουσίας 115.920 ευρώ)

  • Πλήρωσε το 2018 665,54 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 532,43 ευρώ
  • (Μείωση 133,11 ευρώ ή 20%)

Φορολογούμενος με 1. διαμέρισμα  Δ Ορόφου 100 τμ έτους κατασκευής 1996, στην Β Ζώνη του Δήμου Αγίας Παρασκευής  Αττικής με αξία 104.650 ευρώ και 2. εξοχικό Μονοκατοικία 70 τμ στην Ζ Ζώνη του Δήμου Ραφήνας - Πικερμίου Αττικής κατασκευής 1985 και αξίας 52.500 ευρώ (Συνολική Αξία Περιουσίας 157.150 ευρώ)

  • Πλήρωσε το 2018 667,05 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 533,64 ευρώ
  • (Μείωση 133,41 ευρώ ή 20%)

Φορολογούμενος με 1. διαμέρισμα  Δ Ορόφου 120 τμ έτους κατασκευής 2010, στην Η Ζώνη  του 5ου Διαμερίσματος του Δήμου Θεσσαλονίκης  με αξία 150.696 ευρώ και 2. εξοχικό Μονοκατοικία 80 τμ στην Β Ζώνη του Δήμου Κασσάνδρας- Καλλιθέας  Χαλκιδικής κατασκευής 2013 και αξίας 76.800 ευρώ και 3. πατρική μονοκατοικία 130 τετραγωνικών  κατασκευής 1952 στην Α Ζώνη του Δήμου Πολυκάστρου Παιονίας και αξίας 61.425 ευρώ (Συνολική Αξία Περιουσίας 288.921 ευρώ)

  • Πλήρωσε το 2018 1.348,19 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 1.078,55 ευρώ
  • (Μείωση 269,64 ευρώ ή 20%)

Φορολογούμενος με 1. διαμέρισμα  Δ Ορόφου 120 τμ έτους κατασκευής 2010, στην Α Ζώνη στο Δήμο Ηλιούπολης Αττικής αξίας 179.676 ευρώ και 2. εξοχικό διαμέρισμα Α Ορόφου 80 τμ στην Β Ζώνη του Δήμου Ξυλοκάστρου Κορινθίας  κατασκευής  2004 και αξίας 69.000 ευρώ και 3. πατρική μονοκατοικία 130 στην Δ Ζώνη του Δήμου Τρίπολης 130 τετραγωνικών  κατασκευής 1978 και αξίας 81.900 ευρώ (Συνολική Αξία Περιουσίας 330.576 ευρώ)

  • Πλήρωσε το 2018 1.543,92 ευρώ
  • Το 2019 θα πληρώσει 1.235,14 ευρώ
  • (Μείωση 308,78 ευρώ ή 20%)
 Πηγή: https://www.cnn.gr
 

Το Βερολίνο εξετάζει δημοσιονομική χαλάρωση

Στη φωτογραφία: H Γερμανίδα καγκελάριος έσπευσε να ξεκαθαρίσει πως η κυβέρνησή της θα τηρήσει απαρεγκλίτως την πολιτική για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό.

 

Σήμα για περιορισμένης έκτασης χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης έδωσε χθες η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ. Τόνισε, πάντως, ότι η κυβέρνησή της θα τηρήσει απαρεγκλίτως την πολιτική για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό.

«Επειτα από δέκα χρόνια με ανάπτυξη, έχουμε μια δύσκολη φάση χαμηλότερης ανάπτυξης» εξαιτίας της έντασης στο εμπόριο, δήλωσε χθες η Γερμανίδα καγκελάριος κατά την καθιερωμένη ετήσια συνέντευξη Τύπου που παραχωρεί πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές. «Αυτό αποτελεί κίνητρο για εμάς όχι απλώς να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε στην έρευνα και την ανάπτυξη, αλλά φυσικά για να ενισχύσουμε την οικονομία μας». Εσπευσε να προσθέσει, πάντως, ότι «εξακολουθώ να υποστηρίζω τον στόχο του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού».

Η κ. Μέρκελ είπε ότι θα μειωθεί ο φόρος αλληλεγγύης για την πλειονότητα των Γερμανών πολιτών, ωστόσο πρόσθεσε ότι δεν θα προχωρήσει σε μείζονος σημασίας φορολογική μεταρρύθμιση. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η πραγματική ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας θα επιβραδυνθεί στο 0,5% το 2019, ενώ είχε καταγράψει πραγματική ανάπτυξη 1,5% το 2018 και 2,2% το 2017. Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, το δημοσιονομικό πλεόνασμα της Γερμανίας ανήλθε το 2018 στο 1,7% ή στα 58 δισ. ευρώ. Για το 2019 το ΔΝΤ προβλέπει ότι η Γερμανία θα περιορίσει σημαντικά το δημοσιονομικό της πλεόνασμα στο 1,15% του ΑΕΠ. Το πρόγραμμα σταθερότητας για το 2019 που έχει υποβάλλει η γερμανική κυβέρνηση στην Κομισιόν είναι πιο απαισιόδοξο, αλλά εξακολουθεί να προβλέπει σημαντικό δημοσιονομικό πλεόνασμα της τάξεως του 0,75% του ΑΕΠ.

Η γερμανική οικονομία μόλις που απέφυγε τεχνική ύφεση το δεύτερο εξάμηνο του 2018 (ανάπτυξη -0,2% το τρίτο τρίμηνο και μηδενική ανάπτυξη το τέταρτο), αν και ανέκαμψε το πρώτο τρίμηνο του 2019 με ρυθμό 0,4%.

Η βασική πρόβλεψη τόσο της γερμανικής κυβέρνησης όσο και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ήταν έως και τον Ιούνιο ότι η γερμανική και γενικότερα η οικονομία της Ευρωζώνης θα ανακάμψουν το δεύτερο εξάμηνο του 2019. Ωστόσο, η ελπίδα αυτή έχει διαψευστεί, καθώς συνεχίζεται η αναταραχή στο εμπόριο μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας και καθώς τα μέτρα ενίσχυσης που έχει λάβει η Κίνα αποδίδουν μεν, αλλά λιγότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν. Το δεύτερο τρίμηνο του 2019 η κινεζική οικονομία αναπτύχθηκε με ετήσιο ρυθμό 6,2%, από 6,4% το πρώτο τρίμηνο. Το ΔΝΤ αλλά και ο ΟΟΣΑ καλούν συστηματικά τη γερμανική κυβέρνηση να αυξήσει τις δημοσιονομικές δαπάνες της, ώστε να υποστηρίξει την οικονομία, τις επενδύσεις και να εκσυγχρονίσει τις επί δεκαετίες υποχρηματοδοτούμενες υποδομές της χώρας.

Παράλληλα, είναι εξαιρετικά δύσκολο να εξηγηθεί η επιμονή της γερμανικής κυβέρνησης να δανειστεί χρήματα, τη στιγμή που δανείζεται για 10 χρόνια με επιτόκιο -0,32% και για 20 χρόνια με επιτόκιο 0,05%. «Το τραγικό αυτού του θέματος είναι ότι η κυβέρνηση δεν δαπανάει αρκετά χρήματα για δημόσιες επενδύσεις ή για υποδομές», είχε πει στο Bloomberg στις αρχές του μήνα ο Μαρσέλ Φράτσερ, επικεφαλής του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου DIW Berlin. 

Μηδενική πρόοδος

Στο μέτωπο του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η πρόοδος που έχει συντελεστεί από τα τέλη Ιουνίου, οπότε και άρχισαν ξανά οι διαπραγματεύσεις, είναι μηδαμινή. Χθες ο Αμερικανός υπουργός Οικονομικών Στίβεν Μνούτσιν και ο εμπορικός αντιπρόσωπος Ρόμπερτ Λαϊτχάιζερ μίλησαν τηλεφωνικά με τους Κινέζους επικεφαλής των διαπραγματεύσεων. Ο Μνούτσιν δήλωσε χθες ότι μετά την τηλεφωνική συνομιλία είναι πιθανό να ακολουθήσει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Κινέζο αναπληρωτή πρωθυπουργό και επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας Λιου Χε. Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε χθες ότι οι δύο πλευρές εξέτασαν τρόπους για να εφαρμόσουν τα σημεία όπου έχει επιτευχθεί συμφωνία έως σήμερα. Κατά τον Γουίλιαμ Λι, επικεφαλής οικονομολόγο του ινστιτούτου Milken, υπάρχει ένταση μεταξύ των δύο πλευρών, καθώς ούτε η Κίνα ούτε οι ΗΠΑ εμφανίζονται έτοιμες να προβούν σε υποχωρήσεις σε κρίσιμα ζητήματα. «Αυτό το υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας κάνει τις βιομηχανίες να διστάζουν να επενδύσουν. Αυτός ο υψηλός βαθμός αβεβαιότητας επιβραδύνει την αμερικανική ανάπτυξη. Το πραγματικό ζήτημα είναι ότι η Κίνα απαιτεί σεβασμό. Η Κίνα αναζητεί έναν τρόπο που θα της επιτρέψει να επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων χωρίς να τρωθεί το γόητρό της», κατέληξε. Στις αρχές της εβδομάδας, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ είχε απειλήσει την Κίνα με επιβολή επιπλέον δασμών στις εξαγωγές προς ΗΠΑ στις οποίες δεν έχει ήδη επιβάλει, προκαλώντας αναταραχή στις παγκόσμιες αγορές.

Πηγή: https://www.kathimerini.gr (Έντυπη έκδοση)

 

Περισσότερα Άρθρα...

Join Radio