319 New Articles

Κορονοϊός: Στα 215 εκτιμώνται τα ενεργά επιβεβαιωμένα κρούσματα

Ραγδαία αποκλιμάκωση έχει εμφανίσει η επιδημία του κορονοϊού στην Ελλάδα, και αν δεν υπήρχε η αναζωπύρωση στις τοπικές κοινωνίες της Θράκης, τα ενεργά κρούσματα θα ήταν ιδιαίτερα χαμηλά. 

Πηγή, περισσότερα στο https://www.news247.gr/koinonia/koronoios-sta-215-ektimontai-ta-energa-epivevaiomena-kroysmata.7662879.html

 

 

Απαντήσεις

 

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ – ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

ΤΡΙΤΗ 16 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1η δραστηριότητα

Α1.

Ο εορτασμός της Ημέρας για το Νερό υπενθυμίζει στους ανθρώπους την αξία του νερού ως προϋπόθεσης συνέχισης της ζωής. Συμβολικά, ο εορτασμός αντανακλά τον καθημερινό κόπο αναρίθμητων ανθρώπων για πρόσβαση  σε πόσιμο νερό, και αφορά εκατομμύρια άλλους που μετεγκαθίστανται για να επιβιώσουν. Παραπέμπει στα παιδιά του Τρίτου κόσμου που χάνονται από λοιμούς προκαλούμενους από το μολυσμένο νερό αλλά και στην διαταρασσόμενη από την λειψυδρία πανίδα συγκεκριμένων περιοχών. Ταυτόχρονα, προειδοποιεί και καλεί σε  δραστηριοποίηση για συνειδητή αντίδραση κατά της κλιματικής αλλαγής.

(80 λέξεις)  

2η δραστηριότητα

Α2.

«Το νερό εκπέμπει SOS».

Ο τίτλος αυτός ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο του κειμένου, καθώς ο αρθρογράφος αναφέρεται στους κινδύνους, τους οποίους επισημαίνουν ο ίδιος και οι ειδικοί επιστήμονες για την ανθρωπότητα. Περιγράφει περιστατικά τα οποία αποδεικνύουν τη σημασία του νερού «Για τις ταλαιπωρημένες γυναίκες … της άγριας φύσης», «Οι ειδικοί κρούουν … για την επιβίωσή μας», ενώ επικαλείται στο τέλος του κειμένου και την ευαισθησία όλων των πολιτών του κόσμου προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα «Και εμείς καλούμαστε τώρα, … να σεβαστούμε την αξία του».

 

Α3.

Ο αρθρογράφος στο συγκεκριμένο απόσπασμα χρησιμοποιεί το α πληθυντικό πρόσωπο, ώστε να τονίσει την καθολικότητα του προβλήματος που έχει προκύψει με το νερό παγκοσμίως. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνει να κάνει ταυτόχρονα το ύφος οικείο, ζωντανό και παραστατικό, να διευκολύνει την επικοινωνία του με τον αναγνώστη καθώς επίσης και να τον ευαισθητοποιήσει. Τέλος, επιδιώκει να τον κάνει μέτοχο στην αναζήτηση λύσης και τον ωθεί να αναλογιστεί την ατομική και κοινωνική του ευθύνη πάνω στο ζήτημα αυτό.

Α4.

α) διεθνής προτεραιότητα: παγκόσμια προτεραιότητα

β) ταλαιπωρημένες γυναίκες: βασανισμένες γυναίκες

γ) έχουν εγκαταλείψει τις εστίες τους: έχουν εγκαταλείψει τις οικίες τους / την πατρίδα τους

δ) κρούουν τον κώδωνα: χτυπούν τον κώδωνα

ε) ατμοσφαιρική μόλυνση: ατμοσφαιρική ρύπανση

στ) να επιδεινώσουν την κατάσταση: να επιβαρύνουν / χειροτερέψουν την κατάσταση.

 

3η δραστηριότητα

Α5.

Κειμενικό είδος: Ομιλία (προς συμμαθητές / συμμαθήτριες), απαιτείται προσφώνηση / αποφώνηση, Αφόρμηση / Στοιχεία προφορικότητας / α΄ και β΄ πρόσωπο (κυρίως σε πρόλογο και επίλογο), α΄ πληθυντικό

Κύριο μέρος:

Η προστασία του υδάτινου στοιχείου

Αυτοσυνειδητοποίηση / Ανάληψη ευθυνών και ρόλων / Ατομική ευθύνη – Συλλογική ευθύνη / Οικολογική αγωγή και ευαισθητοποίηση

  • Επίγνωση του ότι οι υδάτινοι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι καθώς και των πολλών και ιδιαίτερου χαρακτήρα κινδύνων που απειλούν τον υδροφόρο ορίζοντα
  • Υιοθέτηση ηθικού αξιακού κώδικα ζωής / Απομάκρυνση από την θεώρηση του υλικού ευδαιμονισμού ως ανώτατης αξίας ζωής / Απαλλαγή από την χρησιμοθηρία και την υλιστική απληστία / Στροφή προς την εντός λογικών πλαισίων κατανάλωση / Επιστροφή στις αξίες του αυθεντικά φυσικού τρόπου ζωής / Αποφυγή σπατάλης νερού
  • Εθελοντική ενίσχυση, συμμετοχή και δραστηριοποίηση σε περιβαλλοντικές οργανώσεις που εμπλέκονται ενεργά τόσο σε απλές, καθημερινές πρωτοβουλίες όσο και σε πιο περίπλοκες π.χ. καθαρισμός παραλιών και βυθού, πρόληψη και αποφυγή αποφυγή απόρριψης επικίνδυνων ουσιών και απορριμμάτων σε ποτάμια, λίμνες, θάλασσες
  • Αξιοποίηση της τεχνολογίας και του διαδικτύου για την ενημέρωση αλλά και τον συντονισμό των δράσεών τους

Άσκηση πίεσης ώστε να υπάρξει πολιτική βούληση για την προστασία της ποιότητας ζωής με την προώθηση της αποκέντρωσης και της περιφερειακής ανάπτυξης και την υλοποίηση προγραμμάτων και έργων οικολογικού χαρακτήρα: βιολογικοί καθαρισμοί, ανακύκλωση, οικολογική διαχείριση απορριμμάτων κ.λπ.    

Επίλογος

Είτε με ανακεφαλαίωση είτε με δεοντολογικές διατυπώσεις είτε προτρεπτικός

 

Επιπλέον βοηθητικό υλικό

Ενίσχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με στόχο τη διαμόρφωση υγιούς σχέσης των νέων με τη φύση, ώστε να μην την αντιμετωπίζουν ως χώρο πλουτισμού και κέρδους, αλλά ως συστατικό στοιχείο της ποιότητας ζωής τους. Για τον σκοπό αυτό απαιτούνται η υλοποίηση κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και η υιοθέτηση βιωματικών τρόπων στην προσέγγιση των περιβαλλοντικών θεμάτων.  

Ευαισθητοποίηση της κοινωνίας των πολιτών και ειδικά των νέων – με την αξιοποίηση επιστημόνων, διανοουμένων και ανθρώπων των Μ.Μ.Ε – με στόχο την συνειδητοποίηση από τον άνθρωπο του ακατάλυτου δεσμού με την φύση και την διαμόρφωση μιας συνειδητοποιημένης και ισχυρής κοινής γνώμης που θα λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας του περιβάλλοντος γενικά και θα εξειδικεύει τις δράσεις ανάλογα με την εκάστοτε περίπτωση

Η οικολογική αγωγή στα σχολεία από τις χαμηλές βαθμίδες της εκπαίδευσης πρέπει να στοχεύει στην ενεργητική συμμετοχή του μαθητή στην διαδικασία της μάθησης, ατομικά και συλλογικά:

Συμμετοχή των μαθητών σε περιβαλλοντικά «παιχνίδια», σε περιβαλλοντικές εκπαιδευτικές εκδρομές, δενδροφυτεύσεις, παρακολούθηση ντοκιμαντέρ περιβαλλοντικού περιεχομένου ενισχύουν το ενδιαφέρον των μαθητών και τους παρακινούν σε δράση, χωρίς να στερούνται της μορφωτικής τους αξίας.

Προώθηση της μάθησης μέσω της εμπειρίας (βιωματική μάθηση)  

Διαθεματική προσέγγιση των θεμάτων ή και των προβλημάτων που σχετίζονται με το περιβάλλον (συνδυασμός τους με άλλα γνωστικά αντικείμενα κ.λπ.) 

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1η δραστηριότητα

Β1.

Ο Μακροβάλντο, αντιμετωπίζοντας  οικονομικά προβλήματα, επιχειρεί να βρει έναν τρόπο βελτίωσης των συνθηκών ζωής της οικογένειάς του. Με προσπάθεια και επιμονή ανακαλύπτει μία τοποθεσία με νερό, ώστε να ψαρέψει, για να θρέψει την οικογένειά του. Εξοπλίζεται, λοιπόν,  με τα απαραίτητα για τον σκοπό αυτό. Οι προσπάθειές του απέβησαν άκαρπες ύστερα από την παρέμβαση και ενημέρωση ενός αγροφύλακα για την ποιότητα των νερών. Έτσι, πέταξε τα ψάρια συναισθανόμενος τον κίνδυνο.

2η δραστηριότητα

Β2.

α) Ο αφηγητής χρησιμοποιεί ως αφηγηματικούς τρόπους στο απόσπασμα την περιγραφή, το διάλογο και το μονόλογο. Ενδεικτικά χωρία για την ύπαρξη των παραπάνω αφηγηματικών είναι τα παρακάτω:

Περιγραφή: «Έπαιρνε τα μονοπάτια…λίμνη στα βουνά».

Διάλογος:   «Έι, εσείς…θα σου τα κατάσχω».

Μονόλογος: «…Όλες μου οι προσπάθειες…ν’αποσκοπούν», «…στο να προσφέρω…κερδοσκόπων», «Αυτός είναι ο τρόπος», «Πρέπει να βρω ένα μέρος…την πετονιά μου».

 

β) Ένα εκφραστικό μέσο που εντοπίζεται στο συγκεκριμένο απόσπασμα είναι η παρομοίωση «σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη». Στόχος του συγγραφέα είναι να προβάλει την αναλογία ανάμεσα στο «πλάτωμα του ποταμού» και σε μια «μικρή ήσυχη λεκάνη», επιδιώκοντας να αναδείξει την ομορφιά και τη γαλήνη του φυσικού τοπίου. Με το συσχετισμό αυτό κατορθώνει να καταστήσει την εικόνα πιο ζωηρή και αισθητή, προσδίδοντας ζωντάνια, γλαφυρότητα και παραστατικότητα στο λόγο και ενεργοποιώντας τη φαντασία και την αισθητική απόλαυση του αναγνώστη.

3η δραστηριότητα

Β3.

Ο Μακροβάλντο είναι ένας εργατικός, συμπαθής άνθρωπος, που ενδιαφέρεται να προσφέρει καλύτερες συνθήκες διαβίωσης στην οικογένειά του. Έτσι, προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες και να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο της οικογένειάς του, προκαλώντας μας την αγωνία για την επίτευξη του στόχου.

Νιώθουμε θλίψη και στενοχώρια για την κατάσταση την οποία βιώνει ο ήρωας. Συμπάσχουμε και συναισθανόμαστε τον πόνο του, αντιλαμβανόμενοι τις άσχημες συνθήκες ζωής του ιδίου και των ανθρώπων του. Μας διακατέχει αγωνία καθώς αναζητά το ποτάμι μέσα από δύσβατα μονοπάτια και δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι είναι τολμηρός, θέτοντας τη σωματική ακεραιότητα σε κίνδυνο. Η ικανοποίηση είναι διάχυτη, όταν προσωρινά επιτυγχάνει το στόχο του. Με την τροπή της ιστορίας νιώθουμε απογοήτευση από την αρνητική έκβαση,  αλλά και ανακούφιση καθώς ο ήρωας δεν υπέστη κυρώσεις από τον αγροφύλακα.

Διαπιστώνουμε πως η αλαζονεία και η έλλειψη ευσυνειδησίας σήμερα μας φέρνει αντιμέτωπους με το οξυμμένο οικολογικό πρόβλημα. Καθήκον μας αποτελεί η ανάληψη της ατομικής και κοινωνικής μας ευθύνης απέναντι στο περιβάλλον και στις μελλοντικές γενιές.

 

Επιμέλεια Απαντήσεων:

Αυγερινός Αναστασόπουλος

Φιλόλογος – Ιστορικός (ΜΑ)

Γιώργος Αναστασόπουλος

Φιλόλογος

Μπέττυ Καπελιώτη

Φιλόλογος

 

 

 

 

 

 

 

 

       

Κορονοϊός: 13 νέα κρούσματα στην Ελλάδα

Αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού στην Ελλάδα κατά 13, ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ το απόγευμα της Δευτέρας. Ο συνολικός αριθμός των κρουσμάτων είναι 3134.

Πηγή, περισσότερα στο https://www.news247.gr/koinonia/koronoios-13-nea-kroysmata-stin-ellada.7662080.html

Φροντιστήριο Μ.Ε. Θεμέλιο Πύργου - Πανελλαδικές Εξετάσεις - Τα θέματα και οι απαντήσεις στο μάθημα "ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ" (Παλαιό σύστημα)

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΔΕΥΤΕΡΑ 15 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

 

Α1.

Το κείμενο αναφέρεται στην αξία της φιλαναγνωσίας. Ο αρθρογράφος,  αφού αξιολογεί το διάβασμα ως υψηλής αξίας πηγή εμπειρίας, ερμηνεύει την τάση των ανθρώπων να διαβάζουν πρωτίστως με βάση την ανάγκη κατανόησης του κόσμου. Ακολούθως, επισημαίνει ότι στην σύγχρονη εποχή η ανάγνωση αποτελεί επιλογή αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου και καταδεικνύει διαφορές στον τρόπο ανάγνωσης σε διάφορες εποχές.  Κατά τον Αλέξη Σταμάτη, το διάβασμα είναι μια υποκειμενική διαδικασία με έντονη την αλληλεπίδραση συγγραφέων και αναγνωστών, ενώ, ως δραστηριότητα, συνδέεται τόσο με καλές όσο και με δυσάρεστες στιγμές του ανθρώπινου βίου. Καταληκτικά, αναδεικνύεται ο απόλυτα επιδραστικός χαρακτήρας των βιβλίων στην ανθρώπινη προσωπικότητα.  (99 λέξεις)       

 

Β1.

α. Σ

β. Σ

γ. Σ

δ. Λ

ε. Λ

 

Β2.

α. [η άσκηση ζητούσε δύο μόνον τρόπους ανάπτυξης]

Σύγκριση – Αντίθεση

Συγκρίνεται ο τρόπος ανάγνωσης κειμένων στο απώτερο και πιο κοντινό παρελθόν με τον τρόπο ανάγνωσης στην σύγχρονη εποχή («Για αιώνες … το έκαναν δυνατά … που αγαπάμε σήμερα … χωρίς να τις εκφέρουμε φωναχτά , …») Χαρακτηριστικές διαρθρωτικές λέξεις / φράσεις που υποδηλώνουν σύγκριση / αντίθεση: «Για αιώνες – σήμερα», «Αλλά», «διάβαζαν φωναχτά – χωρίς να τις εκφέρουμε φωναχτά»

Παράδειγμα

Παρατίθεται παράδειγμα των τεχνολογιών κειμένου («όπως ο κινητός τύπος»). Χαρακτηριστική διαρθρωτική λέξη που παραπέμπει σε παράδειγμα: «όπως».

Αίτια – Αποτελέσματα

Αίτια: «Οι τεχνολογίες κειμένου και η άνοδος της λαϊκής γραφής»

Αποτέλεσμα: η προώθηση της πρακτικής της σιωπηρής ανάγνωσης («διαβάζουμε λέξεις χωρίς να …»)

 

β.  

α΄ πρόσωπο ενικού: εκφράζεται υποκειμενικότητα και χρησιμοποιείται όταν ο συγγραφέας θέλει να διαχωρίσει την θέση του για κάποιο θέμα ή να τονίσει τη συμβολή του σε αυτό. Επίσης προσφέρει εξομολογητικό τόνο στο κείμενο και αμεσότητα   

 

β΄ πρόσωπο ενικού: πρόκειται για ένα από τα πρόσωπα του διαλόγου, προσφέρει δραματικότητα / θεατρικότητα στον λόγο, παραστατικότητα, αμεσότητα, ζωντάνια και οικειότητα.

 

α΄ πρόσωπο πληθυντικού: ο συγγραφέας εντάσσει τον εαυτό του σε ένα σύνολο ανθρώπων και συμμερίζεται απόψεις που έχουν άλλοι. Προσφέρει αμεσότητα και οικειότητα και διευκολύνει την επικοινωνία του συγγραφέα με τον αναγνώστη.    

 

Β3.

α.

«ρίχτηκα με τα μούτρα»: μεταφορική λειτουργία της γλώσσας

εναλλακτικά: αφοσιώθηκα, όρμησα, έπεσα με μανία

«έπεφτε στα χέρια μου»: μεταφορική λειτουργία της γλώσσας

εναλλακτικά: έβρισκα, συναντούσα, προμηθευόμουν, βρισκόταν στο διάβα μου 

 

β.

σφυρηλατεί: διαπλάθει / διαμορφώνει

εναλλακτικά: διαφορετική

προώθηση: καθιέρωση / εμπέδωση

μεγεθύνει: μεγιστοποιεί / διευρύνει / επεκτείνει / διογκώνει

 

Β4.

α.

«για να κατανοήσουμε τον κόσμο»: για την κατανόηση του κόσμου

«(για) να μοιραστούμε αυτήν την εμπειρία μας»: (για) τον διαμοιρασμό αυτής της εμπειρίας μας

Με την χρήση των ονοματικών συνόλων προσφέρεται πυκνότητα στον λόγο, ο οποίος καθίσταται συνάμα πιο γενικός και αόριστος. Το ύφος αντιστοίχως καθίσταται πιο αποδεικτικό, τυπικό, σοβαρό και επίσημο.

 

β.

  1. … - ένας άνθρωπος με ένα βιβλίο - …: εντός της διπλής παύλας τίθεται περιεχόμενο εξαιρετικά σημαντικό για την πληρέστερη κατανόηση του κειμένου που δεν θα μπορούσε να παραλείπεται. Επεξηγείται η ορολογία «κοινωνική ατομική δραστηριότητα» που προηγείται  
  2. «Ένας αναγνώστης ζει χιλιάδες ζωές πριν πεθάνει. Ένας μη αναγνώστης μόνο μία»: Εντός των εισαγωγικών παρατίθενται αυτούσια λόγια του αμερικανού συγγραφέα George R.R. Martin  
  3. Είναι η μόνη «τέχνη» που μπορεί να ασκηθεί: Τα εισαγωγικά παραπέμπουν σε μεταφορική χρήση του όρου που περικλείουν.

 

Γ1.

Επικοινωνιακό πλαίσιο Ομιλίας / προσφώνηση / αποφώνηση / ρηματικά πρόσωπα: κυρίαρχα το γ΄ ενικού και πληθυντικού για την εμβάθυνση / ανάλυση αλλά και το α΄ και β ΄ πληθυντικού στον πρόλογο / μετάβαση / επίλογο

 

Κυρίες και Κύριοι,

 

            Το σημείο ανάπτυξης, στο οποίο έχει φθάσει σήμερα ο πολιτισμός οφείλεται σε παράγοντες κορυφαίας δυναμικής, όπως το βιβλίο, το οποίο από τη στιγμή της δημιουργίας του προσέφερε ανυπολόγιστη ώθηση στον πολιτισμό και αποτέλεσε έρεισμά του. Έχει άμεση σχέση με τον πολιτισμό, τις επιστήμες, τις τέχνες, τα γράμματα, τη γνώση. Η τελευταία έγινε προσιτή στον άνθρωπο λόγω της εφεύρεσης της τυπογραφίας, αφού όλα τα πνευματικά επιτεύγματα στο εξής μπορούσαν να αποθηκευθούν σε ένα βιβλίο.

 

α. (ενδεικτικά)

Το βιβλίο:

  • Ενισχύει το λόγο, τη σκέψη και τη λεκτική ικανότητα του ανθρώπου.
  • Μεταλαμπαδεύει ιδέες, αντιλήψεις, αξίες, ιδανικά στις επόμενες γενιές.
  • Διαπαιδαγωγεί, καλλιεργεί και μορφώνει τον άνθρωπο.
  • Είναι το κατεξοχήν μέσο έκφρασης της ελευθερίας.
  • Διαμορφώνει την εθνική συνείδηση των λαών.
  • Αποτελεί για τον νέο άνθρωπο βασικό μέσο ευρύτερης πνευματικής καλλιέργειας διότι διαφυλάσσει την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά και εξασφαλίζει την μετάδοσή της από γενιά σε γενιά
  • Αποτελεί βασικό μέσο διάδοσης των νέων ανακαλύψεων, επιτευγμάτων και ιδεών και ανάπτυξης των επιστημών, των γραμμάτων και των τεχνών
  • Καλλιεργεί την σκέψη και την φαντασία, οξύνει τις νοητικές λειτουργίες και διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες
  • Συμβάλλει στην αισθητική εκλέπτυνση, στον εξευγενισμό της ψυχής και στην διάπλαση του ήθους
  • Σφυρηλάτηση του δημοκρατικού ήθους των πολιτών
  • Προσφέρει ψυχαγωγία και αποτελεί μέσο γόνιμης αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου
  • Μυεί τους αναγνώστες στις γνώσεις και στα συναισθήματα του συγγραφέα και βοηθά στην ανάπτυξη της μεταξύ τους επικοινωνίας

 

Η μετάβαση στο δεύτερο ζητούμενο θα μπορούσε να περιλαμβάνει μια σύντομη αναφορά στις συνέπειες του παραγκωνισμού του βιβλίου

 

  1. Μειώνεται η λεκτική ικανότητα του ανθρώπου.
  2. Περιορίζονται οι πνευματικές λειτουργίες του ανθρώπου.
  3. Έλλειψη παιδείας.
  4. Υπάρχει επιφανειακή γνώση.
  5. Η πολιτιστική ζωή υποβαθμίζεται.

 

β. (ενδεικτικά)

  • Καλλιέργεια της αναγνωστικής απόλαυσης από την παιδική ακόμη ηλικία με την συμβολή της οικογένειας και του σχολείου
  • Γόνιμη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και ανάδειξη του βιβλίου σε κύρια μορφή ψυχαγωγίας
  • Συμμετοχή σε Λέσχες Ανάγνωσης
  • Αξιοποίηση των τεράστιων δυνατοτήτων του Διαδικτύου / Λέσχες Ανάγνωσης / Πρόσβαση σε Βιβλιοθήκες απ’ όλον τον κόσμο / Ηλεκτρονικό βιβλίο
  • Σοβαρή οργάνωση και λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών / κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό (βιβλιοθηκονόμοι) / εμπλουτισμός / διασύνδεσή τους με τα διδασκόμενα μαθήματα
  • Φιλαναγνωσία / παροχή κινήτρων / προσκλήσεις σε συγγραφείς και δημιουργική επαφή τους με τα παιδιά / αλλαγή εν γένει της σχέσης των παιδιών με τα βιβλία, η οποία παραμένει για τα περισσότερα παιδιά καταναγκαστική και παραπέμπει ευθέως στο εξεταστικοκεντρικό σύστημα και στην εξασφάλιση της πολυπόθητης επιτυχίας στις εξετάσεις
  • Διοργάνωση εκδηλώσεων, εκθέσεων, συμμετοχή σε διαγωνισμούς με σκοπό την προβολή του βιβλίου και την ανάπτυξη των αναγνωστικών αλλά και συγγραφικών ικανοτήτων των παιδιών
  • Αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και εξέτασης συνολικά των μαθημάτων, ώστε να στηρίζονται στην κριτική σκέψη των μαθητών και να καλλιεργούν την ερευνητική τους διάθεση (πολυβιβλίο / ομαδικές εργασίες) / εγκατάλειψη της βαθμοθηρίας
  • Επικέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος στον σκοπό της ολόπλευρης ψυχοπνευματικής καλλιέργειας του νέου και την εξασφάλιση της αυτοτελούς μορφωτικής λειτουργίας της Β/θμιας εκπαίδευσης
  • Προβολή του βιβλίου και ειδικά της σημασίας του από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και μέσα από την οργάνωση εκθέσεων βιβλίων.

 

Σας ευχαριστώ

Πανελλαδικές 2020: Στο μάθημα των Νέων Ελληνικών εξετάζονται οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ

Πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, σήμερα Τρίτη για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, οι οποίοι εξετάζονται στο μάθημα των Νέων Ελληνικών (Γενικής Παιδείας).

Στη συνέχεια, σύμφωνα με το πρόγραμμα των Εξετάσεων, την Πέμπτη 18 Ιουνίου, θα εξεταστούν στα Μαθηματικά (Άλγεβρα), που είναι επίσης μάθημα Γενικής Παιδείας.

Πηγή, περισσότερα στα https://www.tanea.gr/2020/06/16/greece/panelladikes-2020-sto-mathima-ton-neon-ellinikon-eksetazontai-oi-ypopsifioi-ton-epal/

Φροντιστήριο Μ.Ε. Θεμέλιο Πύργου - Πανελλαδικές Εξετάσεις - Τα θέματα και οι απαντήσεις στο μάθημα "ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ" (Νέο σύστημα)

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2020 ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

(ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ)

Α1. Ο συγγραφέας παραθέτει τα πλεονεκτήματα του διαβάσματος για τον άνθρωπο. Θεωρεί ότι μέσω της εσωτερικής απομόνωσης το διάβασμα συνιστά δημιουργική ενασχόληση που τον μεταφέρει στην εφηβική ηλικία. Στις δύσκολες στιγμές του προσφέρει ασφάλεια, ενώ επικοινωνεί και με τους συγγραφείς. Η Λογοτεχνία γιατρεύει τον άνθρωπο και διαμορφώνει την ψυχή του με δύναμη για τις δυσκολίες της ζωής.

 

Β1.

Α) Λ «Προσωπικά το θεωρώ μία δημιουργική ενασχόληση»

Β) Λ «Οι ώρες του διαβάσματος…αλλόκοτο χωροχρόνο»

Γ) Λ «Γράφει μες στη μνήμη του», «γράφει με τα έργα του»

Δ) Λ «Μέσα στη Ιστορία του κόσμου…καθένας με τον τρόπο του, γράφουν»

Ε) Σ «Και να η θαυματουργή ίαση της Λογοτεχνίας. Τέτοια κείμενα έρχονται και γιατρεύουν την ψυχή», «Ίσως γιατί το γράφειν…τους καταβάλλει».

 

Β2.

Α) Στο κείμενο 1 ο συγγραφέας  έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη στο ζήτημα της ανάγνωσης της Λογοτεχνίας. Αυτό επιτυγχάνεται, με την παράθεση  τα προσωπικά του βιωμάτων και αναμνήσεων (επίκληση στο συναίσθημα), καθώς και με την καταγραφή της προσωπικής του στάσης απέναντι στο βιβλίο. Με αυτόν τον τρόπο η χρήση του α΄ ενικού προσώπου προσφέρει έναν εξομολογητικό τόνο, προκαλώντας το αίσθημα οικειότητας με τον αναγνώστη. Προσπαθεί να τον κάνει να ταυτιστεί μαζί του και να του αποδείξει ότι η εμπειρία αυτή είναι κοινή για όλους τους ανθρώπους.

Αρχικά, για να το καταφέρει αυτό, χρησιμοποιεί σημεία στίξης όπως στη δεύτερη παράγραφο τη μονή παύλα «- το θυμάμαι ακόμη.» για να δηλώσει το σχόλιό του για το πώς έχει εντυπωθεί στη μνήμη του η επαφή με τη Λογοτεχνία και το πώς τον έχει σημαδέψει.

Ακόμα, χρησιμοποιεί τη διπλή παύλα και θαυμαστικό στην έκτη παράγραφο «τι ειρωνεία!» θέλοντας να αποδείξει ότι ο «χαμένος χρόνος» του διαβάσματος στην εφηβεία είχε τελικά θετικές επιπτώσεις (έμφαση στα πλεονεκτήματα της επαφής με τη Λογοτεχνία).

 

Επίσης, χρησιμοποιεί σχήματα λόγου όπως τα παρακάτω:

α) Προσωποποίηση: «Τέτοια κείμενα έρχονται και γιατρεύουν την ψυχή». Στοχεύει στο να αναδείξει την επίδραση που ασκεί στον άνθρωπο η Λογοτεχνία.

β) Μεταφορά-παρομοίωση «…λες και εγείρονται οι συγγραφείς και συνομιλούν μαζί μου». Επιδιώκει να προσδώσει ζωντάνια και παραστατικότητα στο λόγο και να αποδείξει την διαχρονική επικοινωνία ανάμεσα σε λογοτέχνη και αναγνώστη.

 

Β) Το ερώτημα στην πέμπτη παράγραφο του δεύτερου κειμένου «Γιατί όλοι αυτοί…από τον εαυτό του;» τίθεται από τον συγγραφέα όχι μόνο ως επιβεβαίωση των απόψεών του αλλά και για να αποδείξει τη σημασία του «γράφειν» στη ζωή του ανθρώπου. Αυτό επιτυγχάνεται ακόμα και μέσα από το αίσθημα διαλόγου που καθιστά και το ύφος πιο οικείο. Επιδιώκει να προβληματίσει τον αναγνώστη ως προς το ζήτημα, να τον κάνει να αποδεχθεί τις απόψεις του, ενώ ταυτόχρονα λειτουργεί και ως συμπέρασμα του συλλογισμού του. Το «γράφειν» αφήνει το στίγμα του καθενός στον κόσμο ακόμα και όταν φύγει από τη ζωή. Είναι το σημάδι του και το μέσο για να ξεφύγει και να λυτρωθεί από τη θνητότητα και τη ματαιότητα.

 

Β3.

Ο άνθρωπος διαχρονικά επιθυμεί να λυτρωθεί από τον αέναο αγώνα του με το χρόνο και τη θνητότητα. Αυτό το καταφέρνει αφήνοντας το προσωπικό τους στίγμα και σημάδι μέσα στη ζωή τους. Η προσωπική του δράση είναι ο τρόπος με τον οποίο προσπαθεί να το πετύχει. Η δράση αυτή λαμβάνει χώρα μέσα στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον. Αλλά και επιφανείς άνθρωποι διασώζονται παρά το πέρασμα των αιώνων μέσα από την προσφορά τους στις επιστήμες, τα γράμματα και σε άλλους πολλούς τομείς, καθώς κατάφεραν να αλλάξουν με την προσφορά αυτή τον ρου της Ιστορίας. Με αυτόν τον τρόπο όλοι αυτοί οι άνθρωποι κατάφεραν να νικήσουν τον αγώνα με το χρόνο.

 

Γ.

Το συγκεκριμένο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου πραγματεύεται την αξία της Τέχνης στη ζωή του ανθρώπου. Αρχικά, η χρήση του β ενικού προσώπου («αναρωτιέσαι», «αντικρίζεις») προσδίδει αμεσότητα και θεατρικότητα στο ποίημα, προσφέροντας μια μορφή επικοινωνίας του ποιητή με τον αναγνώστη. Επιπλέον, η συχνή επανάληψη («για πράγματα») η οποία χρησιμοποιείται για να δηλώσει εμφαντικά τα προβλήματα της καθημερινότητας και πως η Τέχνη θα τα αντιμετωπίσει. Ακόμα, το απλό καθημερινό λεξιλόγιο καθιστά πιο άμεσο και οικείο το περιεχόμενο του ποιήματος με σκοπό την καλύτερη κατανόησή του από τον αναγνώστη.

Προσωπικά, αισθάνομαι ότι η Ποίηση έχει καταλυτική επίδραση στην καθημερινότητά μου. Καλλιεργεί την κρίση και τη δημιουργική μου φαντασία και συμβάλλει στην ανάπτυξη του πνευματικού μου επιπέδου. Διαβάζοντας ποιήματα ευαισθητοποιούμαι για ποικίλα κοινωνικά ζητήματα και παράλληλα τονώνεται το αίσθημα της ατομικής και κοινωνικής μου ευθύνης, με την εμπέδωση αξιών και ιδανικών, με τα οποία θα πορευθώ με ασφάλεια και αξιοπρέπεια στο υπόλοιπο της ζωής μου.

Δ.

Η προσέγγιση του θέματος είναι ενδεικτική.

Επικοινωνιακό πλαίσιο: άρθρο στον ιστότοπο του σχολείου.

Χρήση του γ ενικού προσώπου και αναφορική λειτουργία της γλώσσας.

Τίτλος: Βιβλίο και νέοι.

Πρόλογος (με αντίθεση):

Παρά το γεγονός ότι η αξία της ανάγνωσης βιβλίου είναι αναγνωρισμένη, όμως στην σύγχρονη εποχή η επαφή με αυτό δεν αποτελεί πραγματικότητα για τους νέους...

Παρουσίαση του φαινομένου παραθέτοντας ο μαθητής την προσωπική του οπτική και εμπειρία πάνω στο ζήτημα.

Αιτίες του φαινομένου (απουσία επαφής με το βιβλίο):

  • Κυριαρχία του πολιτισμού της εικόνας, ανάδειξη της τηλεόρασης και του διαδικτύου σε κύριο μέσο άντλησης πληροφοριών και αποκόμισης γνώσεων, υποβάθμιση της αξίας του γραπτού λόγου.
  • Εντατικοποίηση των ρυθμών ζωής ήδη από την παιδική ηλικία, έλλειψη ελεύθερου χρόνου, εσφαλμένη διαχείριση όταν αυτός υπάρχει με ανούσιες δραστηριότητες και μορφές διασκέδασης που δεν απαιτούν κινητοποίηση των ψυχοπνευματικών δυνατοτήτων του παιδιού.
  • Δημιουργία καταναγκαστικής σχέσης των παιδιών με τα βιβλία σε επίπεδο εκπαιδευτικού συστήματος, απουσία απόλαυσης διαβάσματος και μελέτης, χρησιμοθηρία.
  • Η επικράτηση του υλικού ευδαιμονισμού ως υπέρτατης αξίας ζωής και των επιλογών που την υποστηρίζουν και αντίστοιχη υποβάθμιση του ηθικού αξιακού κώδικα, η αξία του οποίου εντοπίζεται στην ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για την καλλιέργεια της ψυχής και του πνεύματος (ανθρωπιστική παιδεία).

Ρόλος της ανάγνωσης στη διαχείριση του προσωπικού χρόνου (ή προσφορά βιβλίου):

  • Ενισχύει το λόγο, τη σκέψη και τη λεκτική ικανότητα του ανθρώπου.
  • Μεταλαμπαδεύει ιδέες, αντιλήψεις, αξίες, ιδανικά στις επόμενες γενιές.
  • Διαπαιδαγωγεί, καλλιεργεί και μορφώνει τον άνθρωπο.
  • Είναι το κατεξοχήν μέσο έκφρασης της ελευθερίας.
  • Διαμορφώνει την εθνική συνείδηση των λαών.
  • Για το νέο άνθρωπο αποτελεί βασικό μέσο ευρύτερης πνευματικής καλλιέργειας διότι διαφυλάσσει την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά και εξασφαλίζει την μετάδοσή της από γενιά σε γενιά.
  • Αποτελεί βασικό μέσο διάδοσης των νέων ανακαλύψεων, επιτευγμάτων και ιδεών και ανάπτυξης των επιστημών, των γραμμάτων και των τεχνών.
  • Καλλιεργεί την σκέψη και τη φαντασία, οξύνει τις νοητικές λειτουργίες και διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες.
  • Συμβάλλει στην αισθητική εκλέπτυνση, στον εξευγενισμό της ψυχής και στη διάπλαση του ήθους.
  • Σφυρηλάτηση του δημοκρατικού ήθους των μαθητών ως μελλοντικών συνειδητοποιημένων πολιτών.
  • Προσφέρει ψυχαγωγία και αποτελεί μέσο γόνιμης αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου.
  • Μυεί τους αναγνώστες στις γνώσεις και στα συναισθήματα του συγγραφέα και βοηθά στην ανάπτυξη της μεταξύ τους επικοινωνίας.

Επιμέλεια απαντήσεων:

Αυγερινός Αναστασόπουλος

Φιλόλογος-Ιστορικός (ΜΑ)

Γεώργιος Αναστασόπουλος

Φιλόλογος

Μπέτυ Καπελιώτη

Φιλόλογος

 

 

 

 

Αντίστροφη μέτρηση για το άνοιγμα του τουρισμού - Από ποιες χώρες θα επιτρέπονται οι πτήσεις

Με υγειονομικά πρωτόκολλα και αυστηρές οδηγίες, ανοίγουν αύριο Δευτέρα, οι πύλες της χώρας, προκειμένου να υποδεχτεί το πρώτο κύμα τουριστών.

Πηγή, περισσότερα στα https://www.tanea.gr/2020/06/14/greece/antistrofi-metrisi-gia-to-anoigma-tou-tourismou-apo-poies-xores-tha-epitrepontai-oi-ptiseis/

Περισσότερα Άρθρα...

Εγγραφείτε προκειμένου να λαμβάνετε δωρεάν ειδοποιήσεις όταν έχουμε νεότερες πληροφορίες.