94 New Articles

Η ελληνική γη, βατήρας ανάπτυξης της Ελλάδας (Μέρος ΄Γ)

Του Μάκη Μπαλαούρα

Το μικρό μέγεθος κλήρου ως άλλοθι

Ο πρωτογενής τομέας στη χώρα μας αποδίδει σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία ανά στρέμμα περίπου 60% λιγότερο από ό,τι ο αντίστοιχος τομέας στην Ιταλία. Ο μέσος κλήρος είναι μόλις 68 στρέμματα, 2,5 φορές κάτω από τον ευρωπαϊκό (161 στρέμματα), ενώ περισσότερες από τις μισές εκμεταλλεύσεις έχουν μέγεθος μικρότερο από 20 στρέμματα.

Εκκίνηση Παραγωγικής Ανασυγκρότησης

Η πολυδιάσπαση της μικρής παραγωγής και η έλλειψη σύγχρονων μεθόδων εξαγωγής δεν μπορεί να στηρίξει τη διασφάλιση της επάρκειας τροφής στην ελληνική αγορά την εξωστρέφεια και την είσοδο του προϊόντος στα μεγάλα σημεία πώλησης. Απαιτούνται συμπράξεις, συνεργασίες και clusters (σύμπλεγμα εταιρειών που συνδέονται αλληλεξαρτώμενες με πρόσβαση σε εξειδικευμένες αγορές, οικονομίες κλίμακας) για εξασφάλιση ποσοτήτων και προώθηση τους.

 Τα περιφερειακά συνέδρια σε όλη τη χώρα, καθώς και η συνάντηση του τότε Πρωθυπουργού Α. Τσίπρα με τους δεκατρείς Περιφερειάρχες, με αντικείμενο τον εθνικό διάλογο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση, σήμανε την εκκίνηση της εκπόνησης ενός εθνικού περιφερειακού- χωροταξικού αναπτυξιακού σχεδίου μέσα από δημόσιο διάλογο.

 Μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου και του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, προχώρησε η στήριξη της εξωστρέφειας, ενώ άρχισαν να χρησιμοποιούνται νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Σημαντικό ρόλο παίζει πιά η παροπλισμένη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις οικονομική μας διπλωματία, με τους εμπορικούς μας ακολούθους στο εξωτερικό. Η απουσία εθνικής και περιφερειακής στρατηγικής για τα εθνικά μας προϊόντα (λάδι, φέτα, ψάρια, οπωροκηπευτικά, μέλι, φυτά, κλπ), καθώς και η έλλειψη διεπαγγελματικών ενώσεων για την προστασία τους, έχουν αποδυναμώσει την εγχώρια επάρκεια τροφής, τη διείσδυση και ισχυροποίηση της εθνικής παραγωγής στο εξωτερικό. Το παράδειγμα της φέτας είναι ενδεικτικό! Επίσης, χαρακτηριστικό είναι ότι η Γερμανία, που δε παράγει λάδι, εξήγαγε πέρυσι περισσότερο ελαιόλαδο στο Ηνωμένο Βασίλειο σε σύγκριση με τη χώρα μας, εξάγοντας 1,6 χιλ τόνους ελαιολάδου (μερίδιο 2,3%), αξίας 4,7 εκ στερλινών, έναντι αντίστοιχα 1,3 χιλ τν και 4,5 εκ στερλινών της Ελλάδας ( μερίδιο 1,9%)!!!

Περιφερειακοί και κοινωνικοί φορείς και παραγωγικές δυνάμεις έχουν την υποχρέωση να συμβάλουν στην ανατροπή, προκειμένου να υπάρξει ένα αναπτυξιακό σχέδιο, ρίχνοντας στο παρελθόν το στρεβλό μοντέλο του παρελθόντος. Η αντιμετώπιση αυτών των παθογενειών αποτελεί πράξη ευθύνης για όλους μας!

Αναζητώντας συνεργασίες οριζοντίως και καθέτως

 

 Το μέγεθος στον αγροδιατροφικό τομέα, σε όλο το σύνολο της σχετικής αλυσίδας, δηλαδή τόσο τις μεταποιητικές εταιρείες του αγροδιατροφικού τομέα, όσο και τις επιχειρήσεις του τριτογενούς τομέα που ασχολούνται με την προώθηση των εξαγωγών, είναι τόσο μικρό, ώστε να καθιστά την πλειοψηφία των ελληνικών μονάδων μη ανταγωνιστικές σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές και τα διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα. Η έλλειψη συνεργασίας και ο ισχυρός ανταγωνισμός της εσωτερικής «μαύρης» οικονομίας, δυσχεραίνουν τη δυνατότητα της «λευκής» οικονομίας να είναι διεθνώς ανταγωνιστική, στερώντας της ζωτικό χώρο στην εσωτερική αγορά, που θα μπορούσε να διευκολύνει τη διεθνή της ανάπτυξη.

Ο μόνος ρεαλιστικός δρόμος για την επίτευξη οικονομιών κλίμακος την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των συνεργαζόμενων και τη διεκδίκηση αυξημένου μεριδίου στις ξένες αγορές είναι η μαζική αύξηση του βαθμού συνεργασίας στο πλαίσιο του αγροδιατροφικού τομέα, σε όλα τα επίπεδα και με όλους τους τρόπους. Οριζόντια, μεταξύ των αγροτών (παραδοσιακοί συνεταιρισμοί, συνεταιρισμοί νέου τύπου, Ομάδες Παραγωγών και Οργανώσεις Παραγωγών, αγροτικές επιχειρήσεις κλπ.), ή/και μεταξύ των μεταποιητικών επιχειρήσεων, κάθετα μεταξύ των αγροτών και των μεταποιητικών επιχειρήσεων (συμβολαιακή γεωργία, υβριδικά σχήματα συνεργασίας μεταξύ συνεταιρισμών και ιδιωτικών επιχειρήσεων), μεταξύ των μεταποιητικών και των εμπορικών επιχειρήσεων, μεταξύ ολόκληρης της αλυσίδας αξίας και των ερευνητικών κέντρων. Υπό μια προϋπόθεση: να είναι επιχειρηματικά αποτελεσματικές και οικονομικά προσοδοφόρες.

 

Προτάσεις για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς

Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι θα υπάρχει σταθερό θεσμικό πλαίσιο που δεν θα αλλάζει κάθε φορά με νέα κυβέρνηση.

 Ενώ το 2015 μόνο 159 συνεταιρισμοί υπήρχαν στο Μητρώο χωρίς καμία εκκρεμότητα, με τις αλλαγές που εισήγαγε ο νέος νόμος 4384/2016 για τους Συνεταιρισμούς, άρχισαν να αποδίδουν αποτελέσματα:

  • 1.100 συνεταιρισμοί προσάρμοσαν τα καταστατικά τους στον νέο νόμο.
  • 848 συνεταιρισμοί υπέβαλαν στο Μητρώο οικονομικές καταστάσεις, προσαρμοζόμενοι στη νομιμότητα.
  • Από αυτούς  429 συνεταιρισμοί είναι πλήρως ενήμεροι στο Μητρώο.

Σημειώνω, ότι οι πραγματικά ενεργοί συνεταιρισμοί, αρκετοί από τους οποίους παραμένουν και σήμερα ζωντανοί, και πολλοί υγιείς, ποτέ δεν κατάφεραν να πετύχουν την ισχυρή παρουσία -από πλευράς μεριδίων αγοράς- των μεγάλων ευρωπαϊκών συνεταιρισμών.

 

Απαραίτητες αγροτοκτηνοτροφικές επενδύσεις

  Μεγάλη προσπάθεια πρέπει να καταβληθεί για να αντιμετωπιστεί το έλλειμα των κτηνοτροφικών προϊόντων, με την αύξηση της κτηνοτροφικής παραγωγής (κρέας και γάλα) μέσω οργάνωσης μεγάλων ομάδων παραγωγών, συνεργειών και κτηνοτροφικών πάρκων ανά περιφέρεια. Επίσης είναι σημαντική η διαμόρφωση εθνικών προγραμμάτων βιολογικής καλλιέργειας ή καλλιέργειας αρωματικών, φαρμακευτικών φυτών, υπερτροφών, καλλιεργειών έντασης καινοτομίας προϊόντων, ως κλαδικών σχεδίων ανάπτυξης με αξιοποίηση και διατήρηση της ελληνικής βιοποικιλότητας και των παραδοσιακών φυτικών καλλιεργειών και φυλών ζώων.

Θα πρέπει να υλοποιηθούν στο πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» έργα σχετικά με την καινοτόμα και με προστιθέμενη αξία μεταποίηση και ενίσχυση αλυσίδων προστιθέμενης αξίας (αγροδιατροφή, τουρισμός, εφοδιαστική αλυσίδα), εξωστρέφεια, διεθνοποίηση, ενίσχυση της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας νέων ή υφιστάμενων μεταποιητικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

 

Δ.Ε.Π.Α.Ε. ΟΤΑ - H Λαϊκή Αγορά στο "Ξυστρή"

 Η Δημοτική Επιχείρηση Πύργου Α.Ε. ΟΤΑ (Δ.Ε.Π.Α.Ε. ΟΤΑ), ανακοινώνει στο καταναλωτικό κοινό τη συνέχιση λειτουργίας της παράλληληςλαϊκής αγοράς βιομηχανικών προϊόντων στις ειδικά διαμορφωμένες εγκαταστάσεις του Θεματικού Πάρκου Ξυστρή την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου , κατόπιν σχετικής εισήγησης της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή.  Τα αγροτικά προϊόντα θα πωλούνται επί των οδών ΣΠΚ και Κανδηλιέρη.Αναφορικά με τον περιορισμό διασποράς του κορονοϊού Covid-19, ενημερώνουμε το καταναλωτικό κοινό και τους εμπόρους της λαϊκής αγοράς, ότι θα πρέπει να τηρούνται απαρέγκλιτα τα μέτρα ατομικής προστασίας και οι συνιστώμενες αποστάσεις.      

  Σύμφωνα με τη νέα ΚΥΑ, κάθε πωλητής οφείλει να τοποθετήσει σε εμφανές σημείο του πάγκου του, δοχείο με εγκεκριμένο αντισηπτικό υγρό καθώς και να τηρεί τις απαιτούμενες αποστάσεις και ο ενδιάμεσος χώρος μεταξύ των πάγκων να είναι κενός και ελεύθερος από αντικείμενα. 

   Παράλληλα στην ΚΥΑ αναφέρεται πως οι πάγκοι στις λαϊκές αγορές θα πρέπει να έχουν μεταξύ τους απόσταση τριών μέτρων με τον ενδιάμεσο χώρο κενό – ελεύθερο από αντικείμενα.  

Οι επαγγελματίες πωλητές και το καταναλωτικό κοινό, θα πρέπει να τηρούν τους αυστηρούς κανόνες προστασίας από την διάδοση του κορονοϊού στην κοινότητα με διασφάλιση αποστάσεων ασφαλείας και λήψη μέτρων ατομικής προστασίας (μάσκες, γάντια, τοποθέτηση αντισηπτικών σε κάθε πάγκο κλπ). Τα μέτρα είναι ΑΥΞΗΜΕΝΑ και επιβάλλουν την ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΧΡΉΣΗ ΜΑΣΚΑΣ  για όλους, πωλητές και καταναλωτές.

 Ελέγχους θα  πραγματοποιούν, τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, με τις νόμιμες συνέπειες. 

Συνεδρίαση του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Ηλείας

Συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Ηλείας στις 11/11/2020, ημέρα Τετάρτη και ώρα  19.00  το απόγευμα, με τα κάτωθι θέματα προς συζήτηση:

 

Θέμα 1ο: Συζήτηση για τις τελευταίες εξελίξεις και το μέλλον των  Πανεπιστημιακών Σχολών του νομού μας.

Θέμα 2ο:  Συζήτηση για τον δρόμο Πάτρας-Πύργου

Θέμα 3ο:  Διάφορες Ανακοινώσεις

 

O K. Tζαβάρας σχετικά με τις εξελίξεις για τον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου «... Και τώρα σε ποια άλλα ψέματα θα ζητήσετε παρηγοριά;»

Η πρώτη θετική απάντηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου ήρθε την πιο κατάλληλη στιγμή. Τη στιγμή που όσοι υπήρξαν διαχρονικά υπεύθυνοι για τη ματαίωση του έργου αυτού τον Μάρτιο του 2015 είχαν φορέσει πλερέζες για τους δήθεν αποτυχημένους χειρισμούς της Κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη στο θέμα αυτό και θρηνούσαν. Τη στιγμή που είχαν εξαφθεί τόσο πολύ τα υποκριτικά τους κίνητρα, ώστε πλέον να έχουν καταστεί ακατάλληλοι για προφυλάξεις.

Κορυφαίος του χορού ο κ. Παππάς, Τομεάρχης Υποδομών του Σύριζα, που αγκαλιά με τον Δήμαρχο Πύργου και άλλα εξαπτέρυγα της «προοδευτικής» κομπανίας, προ ημερών θρηνολογούσαν διαρρηγνύοντας υποκριτικά τα ιμάτιά τους στον Πύργο για την «απώλεια» του μεγάλου αυτού έργου, κατηγορώντας για ανικανότητα τον κ. Κ. Καραμανλή. Διαστρέβλωσαν μάλιστα πλήρως την απάντηση της Επιτρόπου κας Φερέιρα στον Ευρωβουλευτή του Σύριζα Παπαδημούλη, για να φτάσουν μέχρι του σημείου να υποστηρίξουν ότι δεν υπάρχει σχετικό αίτημα στην Επιτροπή από την κυβέρνηση Κ. Μητσοτάκη, ούτε καν συγκροτημένος φάκελος για το έργο αυτό στις Βρυξέλλες από τον αρμόδιο υπουργό.

Και ξαφνικά χθες, προς πλήρη αποκατάσταση της αλήθειας, αλλά και πλήρη απογοήτευση των θρηνωδούντων, ήρθε η απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης για την Εσωτερική Αγορά (DG GROW) της Κομισιόν σχετικά με την Πατρών-Πύργου και ήταν θετική και αποστομωτική. Αποδείχθηκε έτσι με τον πιο πανηγυρικό ότι όχι μόνο δεν είχε ολιγωρήσει το Υπουργείο Υποδομών, αλλά πως προχώρησε και εξακολουθεί να προχωρεί μεθοδικά και προσεκτικά τον σχεδιασμό του για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου. Η σύμβαση για την Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού κρίθηκε συμβατή με το Κοινοτικό Δίκαιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εντός ολίγου αναμένεται και η τελική θετική απάντηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ώστε να ξεκινήσει το έργο εντός του 2021 και να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του το 2024.

Ενόψει όλων αυτών, γεννιέται ένα πελώριο ερώτημα για όσους δημαγωγικά και ανεύθυνα προεξοφλούσαν τη ματαίωση αυτού του μεγάλου έργου χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα στοιχεία: σε ποια άλλα ψέματα θα ζητήσουν καταφύγιο για να ανακαλύπτουν από γκάφα σε γκάφα την αποτυχία τους να φανούν χρήσιμοι σε αυτόν τον τόπο;

 

Δηλώσεις Επιμελητηρίου Ηλείας για το Πάτρα – Πύργος

Η θετική απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης για την Εσωτερική Αγορά (DG Grow) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι ένα σημαντικό θετικό βήμα για την επανέναρξη και ολοκλήρωση του έργου ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ.

Αναμένουμε την απόφαση της επιτροπής ανταγωνισμού DG Competition, και την υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος του Υπουργείου για έναρξη μέσα στο Ά εξάμηνο του 2021 και ολοκλήρωση το 2024.

Το Επιμελητήριο Ηλείας υποστήριξε απ΄το 2011 σταθερά και αταλάντευτα την αντιμετώπιση του έργου ως ενιαίου, ενώ ήταν αντίθετο στην κατάτμηση του έργου, μοναδική πρακτική σε όλη την Ελλάδα για έργα τέτοιου μεγέθους και σημασίας.

Κορυφαίο αρνητικό παράδειγμα ο δρόμος Αμφιλοχία – Βόνιτσα που έχει βαλτώσει εδώ και πολλά χρόνια.

Ταυτόγχρονα επισημάναμε την αντιμετώπιση του άξονα Ε65 ( Λαμία – Δομοκός ) ως ενιαίο έργο, σε πλήρη αντίθεση με ότι προσπάθησαν να εφαρμόσουν στο Πάτρα – Πύργος.

Από το Υπουργείο Υποδομών ζητάμε την προετοιμασία των διαδικασιών ώστε μόλις ληφθεί η απόφαση της επιτροπής ανταγωνισμού να υλοποιηθούν άμεσα οι σχετικές συμβάσεις και να γίνει έναρξη των εργασιών.

Η Ηλεία πλήρωσε πολύ ακριβά τόσο σε ανθρώπινες ζωές όσο και σε μεταφορικό έργο την απουσία σύγχρονων μεταφορικών υποδομών.

Από την Κυβέρνηση ζητάμε να επιταχύνει και ενδεχόμενα να συντομεύσει τον χρόνο παράδοσης ενώ παράλληλα να σχεδιάσει έγκαιρα την ευρεία παράκαμψη Πύργου , που θα συνδέσει το έργο με την Αρχαία Ολυμπία, καθώς και τον οδικό άξονα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα για να ολοκληρωθεί ο κυκλοφοριακός δαχτύλιος Πελοποννήσου.

Από την αντιπολίτευση ζητάμε να στηρίξει κάθε προσπάθεια για την βέλτιστη εξέλιξη του έργου.

Με εκτίμηση,

Νικολούτσος Κωνσταντίνος

 

Πρόεδρος Επιμελητηρίου Ηλείας

Με 10,9 εκατ ευρώ χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας τη συμπλήρωση υποδομών για ολοκληρωμένη διαχείριση αποβλήτων

Με απόφαση του Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη άνοιξε η πρόσκληση για την ολοκλήρωση και συμπλήρωση υποδομών ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας που χρηματοδοτεί με 10,9 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» δράσεις οι οποίες αποσκοπούν κυρίως στην προώθηση της πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης.

Στο πλαίσιο της επίτευξης της ολοκληρωμένης διαχείρισης αστικών αποβλήτων και των στόχων που τίθενται στην εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία χρηματοδοτούνται πράξεις που εντάσσονται στο εγκεκριμένο και αναθεωρημένο Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απόβλητων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όπως:

(α) Δημιουργία Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας και εγκατάστασης του απαραίτητου εξοπλισμού και βοηθητικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία τους ή τις επεκτάσεις Χώρων Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ), εφόσον προβλέπονται στο οικείο επικαιροποιημένο ΠΕΣΔΑ ως υποδομές τελικής διάθεσης υπολειμμάτων.

(β) Δημιουργία μονάδων επεξεργασίας υπολειμματικών συμμείκτων αστικών αποβλήτων, με ή χωρίς γραμμή προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας και εγκατάστασης του απαραίτητου εξοπλισμού και βοηθητικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία τους

(γ) Δημιουργία μονάδων κομποστοποίησης προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας και εγκατάστασης του απαραίτητου εξοπλισμού και βοηθητικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία τους.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα εντάχθηκε και χρηματοδοτείται με 3,5 εκατ ευρώ από το ΕΠ «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» η απόκτηση απορριμματοφόρων και καφέ κάδων για τη συλλογή και μεταφορά βιοαποβλήτων για τους Δήμους Πατρέων, Αγρινίου, Ι.Π Μεσολογγίου, Ήλιδας, Πηνειού και Ανδρίτσαινας – Κρεστένων.

 

Δήλωση Αυγερινοπούλου για την έγκριση της DG Grow για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας - Πύργου

Σύμφωνα με την ενημέρωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η Ελλάδα έλαβε τη θετική απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης για την Εσωτερική Αγορά, τη Βιομηχανία, την Επιχειρηματικότητα και τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (DG GROW) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας - Πύργου.  Αναμένεται και η τελική έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp), ώστε να ξεκινήσει το έργο. 

Η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, η οποία βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το ζήτημα του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα - Πύργος, και για το οποίο είχε και η ίδια μεταβεί στις Βρυξέλλες, είχε ήδη ενημερώσει για την θετική αυτή εξέλιξη κατά τις προηγούμενες ημέρες. 

Δείτε και σχετικό βίντεο: https://youtu.be/YLVZpjPsAQ8

Όπως δήλωσε και η κα Βουλευτής: «Το έργο Πάτρα - Πύργος είναι έργο που ξεκίνησε η Νέα Δημοκρατία και η Νέα Δημοκρατία θα το υλοποιήσει. Η Κυβέρνηση προβαίνει σε όλες τις ενέργειες, ώστε το έργο να ολοκληρωθεί, καθώς είναι απαραίτητο για την ασφαλή μετακίνηση εκατοντάδων χιλιάδων χρηστών αυτού του δρόμου.  Οποιαδήποτε άλλα λόγια της αντιπολίτευσης πέφτουν στο κενό». 

 

Περισσότερα Άρθρα...

Εγγραφείτε προκειμένου να λαμβάνετε δωρεάν ειδοποιήσεις όταν έχουμε νεότερες πληροφορίες.